Tämän johdosta olemme nähneet TV:ssä jopa pienoista myötähäpeää aiheuttavia, sangen kotikutoisia mainoksia, joissa koetetaan viime hetkillä tehdä omasta tuotteesta tunnettu ja koetetaan mainostaa sen ihmevoimia, sillä kohta se on kielletty.
Uusi aika tarkoittaa käytännössä sitä, että tällä hetkellä luontaistuotteen pakkauksessa voi lukea näin:
Koivunneulasuute.
-parantaa syöpiä
-vahvistaa DNA:ta
-lisää verta
-kohentaa mielialaa
-parantaa perimää
-helpottaa hämäräsokeutta
-helpottaa auringon aiheuttamaa häikäistystä
-kovettaa pehmeää vatsaa
-pehmittää kovaa vatsaa
-jo muinaiset Mayat herättivät koivunneulasuutteella kuolleita henkiin.
-käytössä siperiassa tuhansia vuosia lammaspaimenena
Ja uusi pakkaus joulukuussa näyttääkin tältä.
Koivunneulasuute.
Ja se oli sitten siinä uusien EFSA:n sääntöjen mukaan.
Luontaistuotteita valmistavat tahot ovat tietenkin sangen tuohduksissa, sillä nyt viedään matto bisnesten alta, kun kaikki luontaistuotteiden villit markkinointiväitteet kielletään.
Aamulla Kuningaskuluttaja-ohjelman uusinnan haastattelussa eräs kotimaisen yhtiön toimitusjohtaja kertoi, että tieteellisen näytön saaminen ei onnistu, sillä luontaistuotteissa vaikutukset ovat yksilöllisiä.
Siis niinkuin mitä?
Kotimaisen lääkeyhtiön liiketoimintapäällikkö sen sijaan valitsi sanansa tarkemmin ja ilmoitti, että heidän luontaistuotteensa toimii myös joulukuussa aivan samoin kuin ennenkin, mutta viranomainen on vain vetänyt rajan uuteen kohtaan siinä, mitä he voivat tuotteestaan kertoa.
Tämä voi olla takaisku koko luonnonmukaisuusaatteelle, sillä luomu yms mielikuvien tasolla elävä luonnollisuus on kulkenut käsi kädessä luontaistuotealan nousun mukana. Esimerkiksi luontaistuotteista suurehko osa on jo siirtynyt luomutuotettuihin sisältöihin ja luomu on tietenkin hyötynyt siitä, että luomu käsitteenä on yhdistynyt hyvin positiivisiin ja terveyttä edistäviin mielikuviin luontaistuotteissa.
Mutta valitettavasti nämä väittämät ovat olleet lähes kaikki täysin keksittyjä, ilman mitään tieteellistä näyttöä asiasta. EFSA kävi läpi kokonaista 4378 terveysväittämää luontaistuotteista/ravintolisistä ja vain 222 läpäisi seulan, eli niillä oli luotettava tutkimustieto takanaan.
Kuningaskuluttaja - Ravintolisien terveysväittämät saivat kyytiä EU:lta
Mutta kuten ohjelmassa kerrottiin, voivat yritykset lisätä tuotteisiin vaikka milligramman C-vitamiinia ja käyttää sen tieteellisesti todettuja vaikutuksia sitten mainonnassaan ja sitä kautta saada tuotteelleen hiukan jatkoaikaa.
Odotan kuitenkin mielenkiinnolla, josko uusia kotikutoisia mainoksia vielä ilmestyy televisioon meitä viihdyttämään ja etenkin sitä, miten näiden ihmetekoja lupaavien tuotteiden käy joulukuun puolenvälin jälkeen.
1 kommentti:
Hyvä uutinen! On oikein, että tuotteista saa kertoa vain sen, mikä on totta. Näin niiden joukosta pystyy erottamaan jyvät akanoista.
Lähetä kommentti