9. lokakuuta 2012

Mikä saa ostamaan luomua?

Ruokatieto kertoo uusimmasta kuluttajabarometritutkimuksesta, joka kertoo vastauksen siihen, mikä saa kuluttajat ostamaan luomua ja käymme hieman asiaa läpi.

Pieni lapsi ja maun arvostus saavat ostamaan luomua

 

Alle kouluikäisten lasten perheet suosivat luomua enemmän kuin kouluikäisten lasten perheet. Luomuun liittyy vahvasti ajatus ruuan puhtaudesta.

Ajatus siellä takana lymyää ja se taitaa sellaisena pysyä, sillä tosiasiat eivät tätä ajatusta kauheasti tue. On totta, että suosimalla luomua riski moderneille torjunta-aineille altistumisesta on hieman pienempi, mutta kuten aiemmin on kerrottu, myrkkyjä ovat myös ei-synteettiset myrkyt.


Joten mielikuvilla ratsastetaan puhtausasiassa aika pitkälle.

Kansainvälisten tutkimusten mukaan luomua käyttävät muita enemmän myös maku- ja laatuorientoituneet, varakkaat ikääntyneet ja ekologis-eettisesti ajattelevat.

Nämä makuorientoituneet luomun ystävät ovat myös hieman outo asia, sillä luomu ei ole koskaan menestynyt yhdessäkään sokkotestissä, jos mukana on ollut kaikin eri tavoin tuotettuja tuotteita. Tietenkin jos on pelkkiä luomutuotteita, niin sittenhän joku luomutuote voittaa ilman muuta.

Savon Sanomien kananmunien sokkotestissä kaksi luomumunaa oli joukon kaksi viimeistä pistäväksi luonnehditulla maulla. Kananmunat ovat jostain syystä sellainen tuote, jota luomun ystävät aina kehuvat, etenkin että se ei maistu heidän mukaansa kalalle, kuten tavanomaiset munat, mutta tosiasiassa tavanomaisia kanoja ei ole pitkään aikaan tarvinnut ruokkia kalajauholla, mutta luomukanoja edelleen ruokitaan, poikkeusluvalla, jotta luomukanojen ongelmat valkuaissaannin suhteen saataisiin jotenkin pidettyä kurissa.

Luomukanoilla etenkin metioniinin puute ajaa kanoja hyvin herkästi kannibalismiin, joten kalajauho, vaikka ei taida kovin kanojen luonnonmukaista ravintoa olla, säilyy hamaan tulevaisuuteen luomukanojen "luonnonmukaisena" ravintona.

Hesarin jouluisten porkkana- yms laatikoiden makutestissä käsintehdyt luomulaatikot hävisivät maussa jopa Saarioisten yms bulkkilaatikoille. Penn & Tellerin makutestiosio, joka löytyy Youtubesta, kertoo kaiken oleellisen asiasta:



Luomun tunnelmat puhuttavat heitä: maaseutu, suomalainen luonto, vapaus, harmonia, kiireettömyys, aitous ja yhteisöllisyys.

Ja todellisuudessa luomutilat ovat jo keskimääräisiä tavanomaisia suurempia, luomutuotanto vaatii paljon enemmän konetyötä.... ja niin edelleen.

Alle kouluikäisten lasten äidit ovat Luomun kuluttajabarometrin mukaan muita vahvemmin sitä mieltä, että luomutuotettu ruoka on lapselle hyvä vaihtoehto, että luomun ostaminen tuo tunteen ”teen oikein” ja että luomun suosiminen on fiksua, nykyaikaista kuluttamista.

Valitettavasti se, että jotkut ovat jotain mieltä, ei tee siitä asiasta totta. Ei alkuunkaan, mutta näin markkinointi toimii, eli kun riittävästä toistetaan sitä, että kun muutkin ovat tätä mieltä, se alkaa muotoutua tosiasiaksi. Tunne siitä, että tekee oikein, ei tarkoita yhtään mitään todellisuudessa.

Samoin markkinakoneisto koettaa saada nuorisoa aina uusien ja uusien trendien perään, jotta he tuntisivat olonsa hyväksytyiksi kaveripiirissään. Ostamalla merkin X farkut olet parempi ja hyväksytympi ihminen. Sama metodi toimii myös muussakin markkinoinnissa, esimerkiksi luomun markkinoinnissa.

Monet luomutuotteet ovat melko rasvaisia, ja se voidaan kokea plussana.

Ja vaikka sen kokee plussana ja jotkin vaihtoehtoviisaat sitä sellaisena koettavat myydä, kovat eläinrasvat ovat silti hyvin suuri terveysriski liiallisena saantina.

Kaikille kuluttajille luomu tarkoittaa ennen kaikkea puhdasta ruokaa. Puhtaus on raaka- aineen puhtautta. Siinä ei ole ylimääräisiä kemikaaleja. Puhtautta tuovat luonnonmukainen tuotantotapa sekä teollisten lannoitteiden välttäminen ja tuotteiden valmistaminen ilman lisäaineita.

Mielikuvat ovat hyvin mahtava voima. Modernit mineraalilannoitteet (ei tarvitse aina käyttää termiä "teolliset" lannoitteet) ovat hyvin puhtaita tuotteita, jotka toimivat silloin kun kasvi ravinteita tarvitsee.

Luomun käyttämät orgaaniset lannoitteet, eli lanta ja vaikkapa teuraseläimien jätteestä tehty liha-luujauho sen sijaan jostain mystisestä syystä mielletään puhtaiksi lannoitteiksi. Miten ihmeessä liha-luujauho voi olla modernia typpi- tai fosforilannoitetta puhtaampi vaihtoehto, paitsi tietenkin siellä mielikuvissa.

Ja myös luomun käyttämät lannoitteet, vaikkapa liha-luujauho, ovat aivan yhtä teollista lannoitetta kuin minaraalilannoitteetkin, sillä kyllä niitä on teollisesti käsiteltävä, ennen kuin ne kuolleiden eläimien jäljelle jääneet osat voidaan peltoon kylvää.

Mutta ne mielikuvat, niiden voima on ihmeellistäkin ihmeellisempi.

Arla Ingmanin nestemäisten maitovalmisteiden tuoteryhmäpäällikön Sanna Heikfolkin mukaan puhtaus on todennettavissa, vaikka puhdasta on myös tavanomaisesti tuotettu maito.
- Luomutiloilla esimerkiksi lääkkeiden käytön jälkeen varoaika on kaksi kertaa niin pitkä kuin tavanomaisilla tiloilla, mutta ei maidossa muutenkaan ole antibioottijäämiä. Luomueläinten ruokintaan kiinnitetään enemmän huomiota jo senkin vuoksi, että muutoin tuotos on tavanomaista pienempi, Heikfolk toteaa.

Tässäpä hyvä esimerkki luomun järjettömistä säännöistä. Luomulla on todellakin kaksinkertainen varoaika, vaikka siinä ei ole mitään järkeä. Se tarkoittaa vain sitä, että hävikkiä syntyy paljon ja kalliita tuotantopanoksia menee hukkaan, kun luomumaitoa pitää pistää viemäriin järjettömän varoajan takia, vaikka se olisi ollut täysin hyvää, turvallista ja täysin lääkejäämätöntä maitoa jo useita päiviä sitten.

Todellakin myös luomueläimen ruokinta on hyvin tarkkaa puuhaa ihmeellisten sääntöjen takia, joita tosin joudutaan poikkeussäännöillä koko ajan kiertämään, sillä muutoin voisi jopa eläimien terveys olla vaarassa. Luomussa on tässäkin asiassa täysin ihmeelliset säännöt, joihin sitten joudutaan aina tekemään poikkeuksia ja poikkeuksen poikkeuksia, eli luomupuoli ei voi edes noudattaa omia sääntöjään, niin mitäpä siitä pitäisi sanoa?

Esimerkiksi nuorten perheiden luomukäyttäytymistä valottavassa tilaisuudessa vanhanajan luomumaidosta tehtyä pannukakkua ja kalakeittoa kehutaan niin, että se saa veden herahtamaan kielelle.

Ja jos järjestettäisiin makutesti sokkona, voisi tulos olla tällaista taivaanrannan maalailua paljon mielenkiintoisempi. Puhhuijaa sentään tuotakin otosta barometristä.

Nielsenin kuluttajapaneelin mukaan vuonna 2011 luomutuotteiden osuus elintarvikkeista oli 1,4 prosenttia. Osuus on kasvanut puolessatoista vuodessa 0,2 prosenttiyksikköä.

Tämä on fakta kaiken maalailun edessä. Tuotannosta jo 9 % on luomussa, myynnistä 1.4 %, eikä kotimainen tuotanto pysty tuottamaan markkinoille sen kysyntää vastaavaa määrää tuotteita, vaan jo lähes puolet luomusta tulee ulkomailta.






3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...


Härskiä on mainonnassa tyyli, että "lapsesi/perheesi/kissasi ansaitsee parasta". Ja varsinkin kun se paras ei, viimeaikaisten ruokamyrkytysten perusteella, ole suinkaan se luomu, jota noin mainostetaan.
Eikö joskus aiemmin ollut tuommoinen perusteeton mainostaminen peräti kiellettyä. Eikö Evira tehnyt jonkinlaisen selvityksen mainosväitteistä ihan taannoin... mutta tietenkään luomuun ei saa kajota?

Anonyymi kirjoitti...

Niinpä. Tässäkin kehutaan luomua, mutta ei sanota, mihin se oikeastaan perustuu: uskomuksiin, jotka on kerran lyöty lukkoon säännöiksi. Ja uskomuksethan, toisin kuin tiede, on "lopullinen totuus", jonka tarkoituksenmukaisuutta ei sovi koskaan epäillä.
http://www.evira.fi/portal/fi/evira/asiakokonaisuudet/luomu/
Tavallaan ymmärrän sen, jos yrittäjät mainostavat omaa bisnestään, mutta hyvin on heidän viestinsä näköjään mennyt perille.

Anonyymi kirjoitti...

Miksikähän Daksassa ja koko keski-Euroopassa luomu on noussut vuosi vuodelta. Eihän se maku pelkästään ole kriteerinä (vaikka itse luomua viljenneenä 20v huomasin selvästi luomun edut) vaan myös se tärkeä tieto että luomu jättää pellot hyvään kuntoon eikä typpi-ym valumia pääse muodostumaan.Samalla pysyy järvi ja pohjavesi puhtaana.