20. lokakuuta 2012

Makeutusaineet seuraava some-pahis?

Sosiaalinen media on kunnostautunut luomaan viime vuosina elintarvikepahiksia ja valitettavasti väitteet ovat olleet kovin pahasti ristiriidassa vankan tieteellisen näytön kanssa. Natriumglutamaatti oli edellinen pahis ja sen kohdalta on jo myrsky laantunut. Elintarviketeollisuus tosin otti kuluttajien keksityistä huolista markkinointikikan ja korvasi täysin vaarattoman natriumglutamaatin osittain tuotteissaan hyvin vaarallisella suolalla.

Seuraavaksi tulilinjalle taitavat joutua makeutusaineet ja niistä jo pyöriikin hyvin villejä huhuja, sekä osin täysin mielikuvitukseen perustuvaa höpömateriaalia sosiaalisessa mediassa ja tälläkin kertaa joudun turvautumaan Noora Shinglerin apuun näyttäessäni esimerkin:

Kevytlimsat lihottavat

 

 Noora on jälleen uskottavasti yhdistellyt faktaa sekä fiktiota ja luonut oman todellisuutensa.  Mutta jos emme tuijota vain muutamien tutkimusten yksittäisiä lauseita, niin onko se todellisuus totta myös laajemmassa perspektiivissä?

Tällä kertaa minun ei tarvitse suunnitella pyörää uudelleen, sillä Pronutritionist-blogin Reijo Laatikainen onkin hoitanut homman tuttuun tyyliinsä, eli vankoin asiaperustein ja annetaan hänen kertoa toinen näkemys, sillä perusteltu näkemys on aina parempi kuin osittain keksitty näkemys.

Mainittakoon vielä, että Reijo Laatikainen sai Ravitsemuksen Tutkimussäätiön tunnustuspalkinnon korkeatasoisesta ravitsemusblogista.

Lihottaako kevytlimsat oikeasti?

 

 Joten jäämme jälleen jännityksellä odottamaan, että vaikuttavatko tieteelliset tutkimukset sosiaalisen median alati kärkkäiden vastavirran vahtikoirien haukun määrään, vai elävätkö he omaa elämäänsä tieteellisestä tiedosta välittämättä?

Itse veikkaisin, että tieteellinen tutkimus ei tule vaikuttamaan vaihtoehtoajattelijoiden ajattelun laatuun, vaan kun he jotain keksivät, se levy soi sitten seuraavaan pinnalle nostettavaan asiaan saakka.


Lisäänpäs loppuun vielä pienen kevennyksen, sillä energiajuomat ovat olleet kovasti esillä viime aikoina, eikä suinkaan positiivisessa mielessä. Elintarviketeollisuus tekee kuitenkin kaikkensa, jotta värikäs ja jo metrien päähän haiseva iso tölkki olisi jokaisen koululaisen kädessä. Ja nytpä jokaisen luomuäidin onneksi on tullut markkinoille myös luomuenergiajuomia:


NONI goji acai energy  - 100 % organic


Jos kysyisimme luomuäidiltä, että antaisiko hän lapsensa juoda energiajuomaa, joka sisältää mm. limoneelia, betasitosterolia, elaidihappoa, eugenolia, gentisinihappoa, linoleiinihappoa, oleiinihappoa, skopoletiiniä ja ursolihappoa, niin luulisin, että tuomio on selvä. Mutta kun ne löytyvätkin luomuenergiajuomasta, niiden ympärille ilmestyy kuin taikaiskusta mitä kirkkain sädekehä.

Noni ei ole uusi tuttavuus, vaan sitä yritettiin saada Suomen markkinoille verkostomarkkinoinnin keinoin jo 90-luvulla mitä ihmeellisempien terveysväittämien kera. Noni-tuotteet olivatkin kiellettyjä vuosina 1998-2003 juuri markkinoinnissa käytettyjen harhaanjohtavien väitteiden takia.

Mehun markkinoinnissa, erityisesti myynnin yhteydessä kuluttajille annetaan runsaasti
elintarvikelain lääke- ja terveysväite-kiellon vastaista informaatiota. Myynnin yhteydessä annettavassa esitemateriaalissa viitataan tuotteen sairautta ehkäiseviin, hoitaviin tai parantaviin vaikutuksiin mm. luettelemalla vaivoja, joihin NONI:n on todettu auttavan. Tällaisina vaivoina luettelossa mainitaan mm. Hiv, syöpä, diabetes, reuma, verenpaine, kolesteroli, psoriasis, allergiat, rytmihäiriöt, krooniset tulehdukset ja nivelkivut. Päätöksen liitteenä on Elintarvikevirastoon toimitettu NONI –mehun esitemateriaali.

Tosin luomunonia energiajuoman muodossa ei liene vielä Suomesta saatavilla, mutta eiköhän sekin tänne rantaudu, sillä jos energiajuomamarkkinoilta haluaa ottaa luomurahat pois, silloin on taottava kun rauta on kuumaa.

 

Ei kommentteja: