13. syyskuuta 2012

Miten halpaa voi luomu olla?

Saksalainen ARD-kanava esitti syyskuun alussa Saksassa suurta kohua aiheuttaneen reportaasin siitä, miten halpa luomu tuotetaan. Tämän reportaasin sisältö ei sitten oikein sovi heille, joilla on luomusta yleviä, maatasyleileviä mielikuvia, sillä jotenkin se halpuus saadaan aikaan ja se on aika karua kaikin tavoin.

Kuten olen jo aiemmin kirjoittanut, olen ollut ihmeissäni siitä, miten saksalainen luomutuottaja voi tuottaa juustoa, joka Suomeen kuljetettuna maksaa alle tavanomaisen suomalaisen juuston hinnan. Olen ollut ihmeissäni myös siitä, miten Saksassa tuotettu luomumaito Suomeen tuotuna on 30 % halvempaa kuin kotimainen luomumaito.

Kuten S-ryhmän valikoimajohtaja Ilkka Alarotu sanoi, kuluttajille tuodaan sellaista, jota he haluavat, eli edullista luomumaitoa. Seuraava video paljastaa karulla tavalla sen, miten saksalainen luomu saadaan niin edulliseksi kuin mitä se kaupan hyllyllä on:

Wie billig kann Bio sein?:

(Mikäli tulee ilmoitus, että video on poistettu, mene youtubeen ja pistä hakuun "wie billig kann bio sein", niin saat vaihtoehtoja, joista valita katsottava reportaasi)






Kuluttajat haluavat ja ostavat halpaa ja sitä heille tuotetaan, olipa kyse luomusta ja tai jostain muusta. Sellaista on peli, kun elintarviketeollisuus keksii trendejä ja koettaa löytää keinot maksimoida voitot.


Luomu ei näytä olevan kaikesta mainostetusta valvonnasta ja tiukoista säännöistään huolimatta ratkaisu yhtään mihinkään. Asia lienee kiusallinen myös kotimaisille luomujärjestöille, sillä niin tomerasti he kertovat, että luomu on samaa kaikkialla juuri sääntöjen ja valvonnan ansiosta.

Toivottavasti myös S-ryhmässä joku näkee tämän videon ja videon pohjalta miettii sitä, vastaako saksalainen ylihalpa luomumaito sittenkään kuluttajien toiveita, jos kuluttajille annetaan video maitopurkin mukana käteen, josta se saksalaisen luomun halpuus selviää?

Myös Maaseudun tulevaisuus kommentoi sitä, onko saksalainen luomu reilua lähiruokaa ja he ovat sen tehneet ilman tuota videota. Mikä olisi viesti, jos toimittaja olisi nähnyt tuon reportaasin alle:

Saksalainen luomu- Rainbow ei ole reilua lähiruokaa.

Hyvä bisnes ei kuitenkaan riittänyt ruokakauppias SOK:lle. Se haistoi luomukaupassa mahdollisuuden vieläkin parempaan bisnekseen.

Luomu on trendi, jonka avulla jonkun on tarkoitus rikastua. Siksi pitää tuottaa mahdollisimman halvalla ja myydä mahdollisimman kalliilla.


PS. Jos haluat nähdä videon isompana omassa ikkunassa, klikkaa tuon videon kohtaa youTube, joka on punaisella oikeassa alanurkassa tai vieressä olevaa full screen -merkkiä. Kun katsot sen youtubessa, voit myös muuttaa laatua mieleiseksesi.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mainio filmi. Herätteli.
Valitettavasti tuo kieli on monelle täällä vaikeaa.

Anonyymi kirjoitti...

Joo, varmaan olisi suomen kieli vaikeaa Saksassa, saksan kieli vaikeaa Ranskassa ja ranskan kieli vaikeaa esmes Hollanissa. Mutta ihan vaan ihmettelen, mikä uusi juttu tämä saksalainen luomumaito on? Olen ostanut sitä vuosikausia Lidlistä. Siellä on isot jonot kassoilla että paljon on asiakkaita ja kummasti tuntuu hyvä hinta-laatusuhde kiinnostavan.

Kuluttaja mielikuvien syövereissä kirjoitti...

""Mutta ihan vaan ihmettelen, mikä uusi juttu tämä saksalainen luomumaito on? Olen ostanut sitä vuosikausia Lidlistä.""

Saksalainen luomumaito saksalaisen ketjun kaupassa ei olekaan uusi juttu, mutta S-ryhmän toiminta katsotaan vain sellaiseksi, että he haluavat saksalaisella Rainbow-luomumaidolla polkea kotimaisen luomumaidon hinnan alas.