4. syyskuuta 2012

Asiantuntijaksi pääsee kuka tahansa

Yle tuottaa myös kriittisiä, monipuolisesti käsiteltyjä uutisia eri aiheista, vaikka jokin aika sitten kritisoin Yleä hyvin kritiikittömästä suhtautumisesta luomuun ja luomutrendiin.

Tällä kertaa Yleltä hyvä juttu asiantuntijuudesta, jota kuplii nykyään joka tuutista ja hyvin monet ihmiset keksivät itselleen mitä erikoisempia osaamisaloja ja heistä saattaa yhdessä yössä tulla sosiaalisen median tuottamia asiantuntijoita, vaikka he eivät ole saaneet päivääkään oikeaa, hyväksyttyä koulutusta alaan, jonka asiantuntijoita he sanovat olevansa. Nykyisin heitä löytyy etenkin ravitsemuksen puolelta.

Yksi tapa päästä asiantuntijaksi on pyrkiä opiskelemaan esimerkiksi ravitsemustieteitä, notkua yliopiston kirjoilla vuosi ja sitten CV:ssä lukee, että ravintoasiantuntija X on opiskellut mm. ravitsemustieteitä Kuopion yliopistossa.

Näiden "uusasiantuntijoiden" mukaan meidän ei tulisi luottaa viralliseen tietoon, sillä sen tuottama tieto on korruptoitunutta, vaan meidän pitäisi luottaa sokeasti tähän vaihtoehtoajattelijaan, vaikka hän ei anna edes pientä lähdeviitettä mielipiteitensä tueksi, vaan ne ovat näitä tarinoita 1200-luvun Tsaareista.

Kuitenkin ns. virallisen tiedon, tieteellisen menetelmän tuottama tieto on suurimmaksi osaksi niin lähellä puolueetonta tietoa kuin on mahdollista. Jos ei niihin luota, täytyy vain lukea tutkimukset kriittisesti ja vertaillen, niin voi itse miettiä, että onko se korruptoitunutta ja väärää. On vain kyse siitä, että luotatko tiedeyhteisöön ja sen hyväksymän tiedontuottamismenetelmän luotettavuuteen. Mutta nyt juttuun:

Asiantuntijaksi pääsee heppoisin keinoin

 

Asiantuntija-asemaan pääsee mediassa aiempaa helpommin. Asiantuntijoilta ei vaadita enää tiettyä muodollista tai tieteellistä pätevyyttä, mikä kasvattaa julkisuudessa ääneen pääsevien kirjoa. Ongelmana on, että tämä johtaa myös heppoisen mutu-tiedon tai kaupallisesti motivoituneiden puheenvuorojen levittämiseen.

Kaupallisesti motivoituneista lisää blogaukseni lopussa.

Esa Väliverrosen mukaan tavalliset ihmiset myös brändäävät itsestään hanakasti asiantuntijoita. Ruokabloggaaja esiintyy ravitsemusasiantuntijana, media-alan sekatyöläinen sosiaalisen median asiantuntijana tai kolumnisti talousviisaana. Ilmiö liittyy etenkin oman uran edistämiseen. Henkilökohtaisiin kokemuksiin pohjautuva asiantuntijuus aiheuttaa kuitenkin ongelmia.


- Tähän itsensä brändäämiseen liittyy usein henkilökohtaisia intressejä. Ja näitä taustoja ei useinkaan tarkasteta vaan ajatellaan, että asiantuntija on automaattisesti puolueeton ja neutraali taho, Väliverronen kuvaa.
 Esimerkiksi luontaistuotteiden puolesta puhuvalla terveysasiantuntijalla tai uutta ohjelmistoa kehuvalla tekniikkatietäjällä saattaa siis olla oma, kaupallinen lehmänsä ojassa.

Olen huomannut, että lähes jokaisella uuden ajan asiantuntijalla on nettisivuillaan mittavat määrät erilaisia alennuskoodeja eri nettikauppoihin, joissa juuri heidän loistavaksi tuotteeksi kehumaansa tuotetta myydään. Ja kun koodia käyttää, napsahtaa asiantuntijalle pieni osuus myynnistä. Vaikuttaisiko se kenties siihen, miten asiantuntija aihettaan käsittelee?

Sitten siihen kaupallisesti motivoituneiden puheenvuorojen levittämiseen, josta ilmestyi hyvä blogaus toisaalla muutama päivä sitten:

Skandaali! Iso blogihuijaus paljastettu!

 

Tämä kyseinen muotiblogaaja kirjoitti siitä, millaisia yhteydenottoja eri kaupat tekevät hänelle, jotta hän kirjoittaisi kauppojen myymistä vaatteista, sekä esitellen niitä ja osa jopa vaatii, että tehtyä sopimusta ei saa edes paljastaa blogin lukijoille. Lainsäädännön mukaan mainoksesta pitäisi käydä ilmi, että se on kaupallinen mainos.

Kyseinen blogi käsittelee muotia, mutta luulen, että erilaiset huuhaahoidot, epätieteelliset terveyshuuhaatuotteet, uskomuksiin perustuvia ravintolisiä valmistavat tehtailijat yms käyttävät hyväkseen tätä sosiaalisen median tuottamaa väylää tuomaan esille omia tuotteita sekä asiantuntijoina esiintyviä henkilöitä.

Kuten tiedettyä, lainsäädäntö ei ole pysynyt ollenkaan netin kehityksen mukana, vaan tuotteiden mainonta, piilomainonta yms on siirtynyt nettiin hyvin voimallisesti, koska yksityisten ihmisten blogeja ei koske ne säännöt, joiden alle firmat joutuvat mainostaessaan esimerkiksi televisiossa tai lehdistössä.

Ensin teet itsestäsi asiantuntijan, sitten vain odottelet omaan asiantuntijuuteesi sopivan taloudellisen yhteistyökumppanin yhteydenottoa ja brändisi on luotu ja rahaa alkaa tulla, lähes tekemättä mitään.

Kehut ja koetat saada ihmisiä ostamaan tuotteita, joita sinua pyydetään kehumaan, mutta niin, että vaikutat puolueettomasti innostuneelta itse tuotteesta. Aineistonkin saat luultavasti ilmaiseksi yhtiön mainostoimiston ammattilaisten tuottamana.





 

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Siis onkohan kaikki jutut antioksidanteista ja funktionaalisesta ruoasta nyt vain näiden uusasiantuntijoiden keksintöä, vai myös lääketieteen tunnustamia tosiasioita? Minua ainakin sekoittaa, kun ei aina voi olla varma siitä, miten luotettava on tiedon lähde.

Anonyymi kirjoitti...

Tässä kans yksi varsinainen "asiantuntija"

http://thetki.com/2013/04/03/miksi-terveys-ei-kohene-kevyttuotteilla/

Teemu Peltonen kirjoitti...

Hyvä anonyymi.
Kirjoitukseni blogissani perustuvat Weston A. Price Foundationin tutkimuksiin ja lähteisiin.
Blogini siis perustuu tieteellisiin tutkimuksiin.
Hienoa että blogini on huomattu!! :)
Teemu thetki.com

Kuluttaja mielikuvien syövereissä kirjoitti...

Hyvä Teemu Peltonen.

Weston A. Price Foundationin "tutkimukset" eivät valitettavasti noudata mitään tieteellisiä periaatteita, joka on helppoa todeta muutamalla omatoimisella hiiren naksautuksella.

Weston A. Price F:n sivustolta löytyvät tekstit ovat aivan samaa tekotieteellistä soopaa, kuin vaikkapa "Dr" Mercolan sepustukset.

The Truth About the Weston Price Foundation

Tai:

Weston A. Price Foundation, Stupid Traditions

Imagine being told to feed your child meat broth and sea salt and limiting their intake of fruits and vegetables—crazy, right? Indeed, but those are just a few of the insane recommendations by The Weston A. Price Foundation.

Teemu Peltonen kirjoitti...

Kiitos!

Outoa vain tässä on se, miten hyvin oloni on kohentunut ja terveyteni parantunut juuri tällä "humpuukilla".
Jokainen uskokoon mitä haluaa, mutta itselläni on oikeus kirjoittaa jonkin asian puolesta, jonka olen havainnut hyväksi.

Kuluttaja mielikuvien syövereissä kirjoitti...

Tällaista se on. Myös heroinistit puolustelevat heroiinia aivan samoin, eli oma olo ratkaisee ja muulla ei ole niin väliä.

Perustelut ja niiden loogisuus on täysin sama kummassakin tapauksessa. Unohdetaan kaikki tieteen tuottama tieto asiasta ja tukeudutaan omaan pieneen kokemukseen asiasta.

Ihmettelen vain, että jos syö kuten suositellaan ja sisällyttää siihen myös vaadittavan liikunnan, niin miten sen avulla kykenee voimaan huonosti?

Ei ole joko ymmärtänyt lukemaansa tai ei ole tehnyt kuten on suositeltu.

Mutta tulet huomaamaan esimerkiksi kovan rasvan vaikutukset elimistössäsi, mutta siihen menee muutama vuosikymmen ja keskustelemme sen jälkeen lisää näiden hörhösivustojen opeista, joita nyt kannatat.

Jos yksittäinen lääkäri on jotain mieltä asioista ja myy siinä samalla isolla rahalla omaa kirjaansa humpuukidieetistä, niin en vielä ropojani laittaisi sille hevoselle niillä viitteillä.