2. heinäkuuta 2012

Lähiruoka tulee, luomu menee

Yhdysvalloissa alkaa luomun myötätuuli kääntyä. Kuluttajista 52 % kertoo, että on tärkeämpää ostaa lähellä tuotettua kuin luomuvaihtoehtoa.

Fifty-two percent of U.S. consumers say it's more important to buy local produce than organic options, survey says


Kuten aiemmin postasin, niin Saksassa kuluttajat ovat jo havahtuneet siihen, että luomu lautasella ei ollut lähiruokaa nähnytkään, vaan se oli jossain Saksan ulkopuolella tuotettua. Kuluttajat ovat Saksassa alkaneet siirtyä luomusta lähiruokaan. 

Nyt trendi kohti lähiruokaa on alkanut myös Yhdysvalloissa, maailman arvokkaimmilla luomumarkkinoilla. Ja kaikissa tapauksissa lähiruokaan on siirrytty luomutuotannon vaihtoehdoista.

Yhdysvalloissa luomutuotannossa on minimaalinen osuus (alle 1 %) kokonaispinta-alasta ja suoraan luomutuottajilta ostetaan vain alle 2 % kaikesta luomusta, niin ei kummoinen matemaatikko tarvitse olla ymmärtääksen sen, että sielläkin luomu tuotetaan Yhdysvaltojen ulkopuolella. Lisäksi USA:n sisällä tuotettu luomu tulee lähinnä Kaliforniaan keskittyneiltä jättimäisiltä luomutiloilta, koska sen kuiva ilmasto suosii luomun sääntöjä (=vähän kasvitauteja), sekä halpaa työvoimaa on tarjolla.

It seems like just yesterday natural/organic was the hot ticket, but local is quickly becoming a consumer favorite, as locally-sourced products are becoming more popular at grocery stores and restaurants alike. 

Näin tuulet muuttuvat ja trendeistä siirrytään kivuttomasti uuteen.

Tuulen muuttumista voi tietenkin edesauttaa myös se, että kuluttajat, joilla ei ole ideologista syytä ostaa luomua, voivat pettyä sen tuottamaan hinta-laatusuhteeseen. Näin kävi twitterissä seuraamalleni tv-kriitikko Marko Ahoselle:


1. luomukana ja viimeinen. Syötävää 100 sitkeää grammaa, koko kanassa. Hain lähikaupasta paketin tehotuotettua kanafilettä. Johan pelitti.

Tähän Niklas Günsberg vastasi:

Tätä en ymmärrä. Minkä helvetin takia kaikki luomu on oikeasti melko pahaa? 

Liekö kaikki sentään, mutta sosiaalisessa mediassa viestit leviävät maastopalon lailla. Jos Marko Ahonen olisi tiennyt, että ostamansa luomukana oli todennäköisesti ranskalaisesta kanalasta ja se on munintansa tehnyt, eikä siihen enää kykene, ja joka sitten lopuksi päätyy kuluttajan lautaselle kaukana Suomessa, hän olisi tiennyt syyn sitkeydelle ja pienuudelle, eikä lopputulos olisi ollut niin paha pettymys.





 

 

1 kommentti:

Jaska Jokunen kirjoitti...

Juttuvinkki:

Tässä taannoin pysähdyin ihmettelemään luomuun erikoistuneessa ravintolassa, kun tarjoilija erikseen huomautti, ettei kala ole luomua. Kysyin, että mistä se sitten on? Ja sain vastaukseksi, että Itämerestä kalastettua luonnonkalaa se oli.

Sittemmin törmäsin tähän: http://www.taloussanomat.fi/markkinointi/2011/12/21/viranomainen-kieltaa-ala-sano-tata-luomuksi/201119409/135

Luonnossa kasvanut ei siis ole luomua. Jotenkin kornia, koska onhan se ihan varmasti luonnollisempaa ravintoa niin hyvässä, kuin pahassa. Mutta luomu on elintarviketeollisuuden brandi, jota ei sallita puhtaammalle, eettisemmälle ja paremmalle…

Tuo juttu sopisi jotenkin omaan blogiinikin, mutta Sinulle mielestäni vieläkin paremmin.