19. lokakuuta 2012

Eat&Joy Maatilatori lopettaa toimintansa Lasipalatsissa

Kuinka suuri trendi luomubuumi on oikeasti, sillä tällaisia uutisia vain tulee ja tulee:

Eat & Joy lopettaa Lasipalatsin myymälän, Juuren puoti sulki jo

 

Eat&Joy Maatilatori lopettaa toimintansa Lasipalatsissa 26. lokakuuta. Vuonna 2009 aloittanut lähi- ja luomuruokaan keskittynyt Eat&Joy Maatilatori keskittää keskustan toimintansa Kluuvin kauppakeskuksessa sijaitsevaan myymäläänsä.

Eat&Joyn Eeropekka Rislakin mukaan Lasipalatsin liiketila kävi ahtaaksi. Alun perin kauppa aloitti neljän kuukauden kokeiluna. Silloin tuotteita oli 200 tuottajalta, mutta nykyään tuottajia on 500.

Mutta kuten heti perään todetaan, niin Kluuvin Eat&Joyn tilanne oli tämä hetki sitten:

Kesäkuussa Eat&Joy kuitenkin ilmoitti irtisanovansa seitsemän työntekijää, sillä Kluuvin kauppahalli ei vetänyt riittävästi asiakkaita. Nyt vetoapuna on kauppakeskukseen avattu Alepa.

Kuinkahan Alepa todella auttaa hyperkallista luomukauppaa nostamaan myyntiään, sillä normaalihintainen kauppa vieressä paljastaa karusti tuollaisten trendikauppojen järkyttävän hintatason?

Siksihän luksuskaupat yleensä keskittyvät toisiensa läheisyyteen, pois erilaisten halpahallien luota, jotta hinnat eivät tuntuisi niin korkeilta kuin ne todellisuudessa ovat.

Ja eipä pientuottajien tuotteita myyvillä kaupoilla mene senkään vertaa paremmin:

Myös Korkeavuorenkadulla sijaitseva, pientuottajien tuotteita vajaan kolmen vuoden ajan myynyt Juuren puoti sulki ovensa 28. syyskuuta.

Ja sitten se pakollinen faktaosuus, eli kuluttajat ostavat kuitenkin sitä halvinta, sanovatpa he kuluttajabarometreissä aivan mitä tahansa:

”Muutamakin vakioasiakas lisää olisi auttanut. Ihmiset tykkäsivät kauheasti kaupasta, mutta kyllä ne silti käyvät S-Marketissa”, Björs toteaa.

Tämä selitetään ihmisen psykologialla hyvin helposti, eli jokainen meistä haluaa vaikuttaa olevansa  parempi, ekologisempi yms ihminen kuin mitä todellisuudessa on ja siksi me selittelemme erilaisissa kyselyissä ummet ja lammet sellaista, mitä pidämme hyvän ihmisen merkkinä, mutta kun se pitäisi toteuttaa käytännössä, niin silloin se ei toteudukaan.

Eli haluamme antaa kyselyissä vaikutelman siitä, että olemme hiukan parempi ihminen kuin tuo ikävä naapuri, mutta todellisuudessa ostamme halvinta marketista.

Ei kommentteja: