18. joulukuuta 2012

Tulevaisuuden ruokatrendit

Ruokatieto alusti tuoreessa jutussaan tulevaisuuden ruokatrendien mahdollisuuksia:

Ruokatrendit: Paikallisesti virittynyt ruoka yhdistää

 

Maailman ruokatrendien kuumassa kärjessä parveilee hämmentäviä lainasanoja, joiden takaa kuitenkin pilkottaa Suomessakin näkyvissä olevia ruokasuuntauksia. Tekno retro, eatdentity ja seating viittaavat ajan testaamiin valmistusmenetelmiin, yksilölliseen ruoka-ajatteluun ja yhdessä syömiseen.

Viiden seuraavan vuoden ruokatulevaisuutta ennustaa tuore Ridderheims-raportti. Se listaa 21 trendiä, joista kaikki eivät toki ole megaluokan suuntauksia, eikä osa koskaan toteudu. Jokainen meistä äänestää omalla ruokakorillaan ja elintavoillaan, mitkä trendit todella ovat kuumia ja mitkä eivät.

Kun luin jutun kokonaan, tuli hieman hämmentynyt olo, sillä tämähän kertoo vain siitä, että ruoka on suunnaton bisnes ja aivan kuten vaikkapa televisioissa, tai tietotekniikassa yleisestikin, ihmisille pitää koko ajan keksiä ruuan suhteen uusia trendejä, jotta he kuluttaisivat enemmän rahaa ruokaan.

Lisäksi ruoka on puettava eri kaapuun kuin mitä se todellisuudessa on, jotta vauras väki olisi valmis seuraamaan trendiä, eli ostamaan ihan tavallista ruokaa huomattavasti korkeammalla hinnalla.

  Paikallinen ja aito ovat käsitteinä sulautuneet yhteen, jolloin kuluttaja tuntee olevansa lähempänä tuottajaa, vaikka näin ei todellisuudessa aina olisi. Olsson korostaa, että paikallisuus on myös yhteisöllisyyden muoto.

Aivan kuten televisiovalmistaja koettaa saada asiakkaan uskomaan, että juuri hänen televisionsa on teknisesti kehittynein, joka kuluttajan kannattaa hankkia kilpailijan mallin sijaan. Kunhan kuluttaja uskoo, että hän osti edistyksellisimmän television, niin hän on tyytyväinen.


Ruotsin Lindköpingissä Plantagon-niminen projekti aikoo avata vuonna 2013 kasvisyrityksen, joka tuottaa kaupunkivihanneksia ruotsalaisten ja Amerikan intiaanien kehittämällä kestävällä teknologialla. 

Amerikan intiaaninen kestävä teknologia taisi kyllä perustua puhtaaseen taikauskoon. Sillä kun biisonit olivat vähenemään päin aseiden tulon myötä, intiaanien keskuudessa levisi valtavat nälänhädät, jotka niittivät kylmää satoaan. Heidän ruokahuoltonsa lepäsi hyvin pitkälle biisonien varassa ja oli ollut sitä jo vuosisatojen ajan, eikä heidän maanviljelyskulttuurinsa ollut lainkaan kykenevä pitämään heitä leivän syrjässä kiinni.

Ennen ihmisiä arvioitiin auton, ammatin tai asunnon mukaan. Nyt katsotaan mitä ihminen syö ja mitä hän jakaa yhteisömedioissa ruokateoistaan.

Täällä rikkaassa pohjoisessa meillä on asiat aika hyvin, eikös vain?

Kun Audiin tai Lexukseen on varaa jo lähes jokaisella raksaduunarilla, pitää keksiä jotain uutta, jolla oikeasti varakas edes pienen hetken kykenee erottumaan rahvaasta. Tai hieman vähemmän varakas kykenee tuntemaan itsensä todellisuutta varakkaammaksi.

Tulevaisuuden suunnissa on selvä, että kuluttaja on se, joka tahdin määrää. Kaikki 21 trendiä eivät ole yhtä voimakkaita, mutta osa niistä tulee viemään ruoka-alaa eteenpäin, Gröhn uskoo.

Juuri näin. Se määrää, jolla on rahaa kulutettavaksi. Ei sitä kannata tuottaa mitä hän ei osta, vaan sitä, mihin hän on valmis rahansa uhraamaan. Kun on keksitty trendi, sillä on aikansa ja kun se loppuu, on jo paljon ennen sitä kehitetty korvaava trendi, johon kuluttajat koetetaan saada siirtymään.

 

Ei kommentteja: