9. heinäkuuta 2012

Market-sika myy, tilasika ei.

Tuore uutinen siitä ristiriidasta, joka vallitsee kuluttajan halujen ja todellisen käyttäytymisen välillä:

Market-sika käy tilasikaa paremmin kaupaksi 

 

Kuluttajista neljäsosa vastasi haluavansa tehdä ostoksia suorassa vuorovaikutuksessa tuottajan kanssa. Kuitenkin vain kaksi prosenttia hankkii lihansa suoraan tilalta ja kolme prosenttia kauppahalleista ja pientuottajien tuotteita myyvistä ruokakaupoista.

Sellaista se on.

 MTT:n tutkija Katriina Penttilä pohtii, että tuloksen taustalla saattaa olla kuluttajien toive saada nähdä ja ymmärtää entistä paremmin mistä liha tulee heidän lautaselleen. Hän ei usko, että käytännössä moni olisi valmis vaihtamaan ostopaikkaansa ja matkustamaan suoraan tilalle ostoksille.

 Työpäivän jälkeen maaseudulle on pitkä matka, kun kakarat huutaa takapenkillä. Viikonloppunakin voi olla muuta tekemistä. Market = lähellä ja helppo.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Taitaa olla aika järkeviä valintoja kuluttajilla: valvottua tehokasta kohtuuhintaan.

Toisin on sian aivoitukset... niistä on vaikea tietää. Jaakko Teppo on runoillutkin:

Ihminen ei tiiä mitä sian piässä liikkuu,
ennen kuin se orressa kiikkuu.