12. toukokuuta 2016

Ruokahuuhaa aiheuttaa jo keskustelua

Luomulakon lukijat lienevät huomanneet, että ruokahuuhaan leviämisestä ovat alkaneet kiinnostua jo muutkin tahot kuin yksittäiset, yksityishenkilöiden ylläpitämät nettisivustot.

Eilen Helsingin sanomat julkaisi hienon kirjoituksen tästä nykypäivän vitsauksesta ja sen mahdollisista syistä, joten olkaa hyvä:

Tämän vuoksi uskomme huuhaa-blogien älyttömiä ruokatietoja: Siitä tuli meidän uskontomme


Muotiblogaaja Noora Shinglerin Kemikaalicoctail taitaa olla suomalainen uranuurtaja erilaisen ravintoon liittyvän huuhaan ja muka-tiedon levittämisessä, mutta Safkatutka on innokkaasti toiminut opetuslapsena ja jopa jo kirinyt ohitse, mikä ei liene yllätys, jos ottaa selvää, että millaisella koulutuksella varustetut ihmiset siellä "uutisia" ja "tutkimustuloksia" levittävät.

Hesarin mainitsema kuva on todellakin Safkatutkan pohjanoteeraus pitkiin aikoihin ja mielenkiintoiseksi asia tulee siinä, kun kaivaa esiin, sen, että mistä tuo kuva on lainattu Safkatutkan sivustolle.

 The Art of David Dees 

 

Tällaista materiaalia Safkatutka päätti ilmeisen huumorimielessä käyttää asiansa edistämiseksi ja tässähän kyllä kuuluisa MV-lehti ja legendaarinen Magneettimedia jää kevyesti kakkoseksi. Kun katselee noita kuvia ajatuksen kanssa ja vertaa sen sisältöä Safkatutkan ja vaikkapa Noora Shinglerin tuottamaan aineistoon, niin aika tutulta näyttää. Joten liekö kyseessä sittenkään huumorimielessä tehty kevennys, ilman tarkempaa pohdiskelua? Rokotteet, gmo, luomu, kemikaalivanat, salaliitot jne jne jne.

Ja samaan aikaan Hesarin kanssa julkaistiin Vihreässä langassa tällainen uutinen:

 

Myrkkyä myydään vitamiinina, jota ei ole olemassa

Safkatutkan, Noora Shinglerin ja vaikkapa Olli Postin suosittelema terveyskauppa Ruohonjuuri osoittaa oivallisesti niin Luomulakon kuin Hesarin väitteet oikeiksi ja he kylmän rauhallisesti keksivät vilkkaan mielikuvituksensa avulla tuotteisiin ominaisuuksia ja jopa vitamiinejä, joita ei ole olemassakaan.

He myyvät aivan kirjaimellisesti myrkkyä vitamiinina, terveysvaikutteisena tuotteena ja veikkaan, että jos näitä heidän myyntipakkauksiaan lähtisi paketti paketilta käymään läpi ja tiukalla kammalla analysoimaan, niin tuo ei olisi suinkaan ainoa löytö.

”Aprikoosinsiemenet sisältävät hyvien rasvahappojen lisäksi amygdaliinia eli B17-vitamiinia. Amygdaliinia on useissa ruoka-aineissa, mutta sen pääasialliset lähteet ovat hävinneet länsimaisesta ruokavaliosta. Aiemmin ravintomme on sisältänyt B17-vitamiinia luonnostaan 1-2g/vrk, mutta nykyään saamme tätä ainetta ruoasta vain noin 50mg vuorokaudessa.” 

Mistä tuo ylläoleva teksti on saanut alkunsa?

Se saa alkunsa siitä, kun lumilautailija, muotiblogaaja, eläköitynyt luokanopettaja tai kenen tahansa itseoppineen ja vilkasta mielikuvitusta käyttävän henkilön väitteitä ruuasta tai mistä tahansa pidetään vuonna 2016 yhtä pätevinä kuin asiaa vuosikausia yliopistossa opiskelleen tieteeseen perustuvia väitteitä.

Kun lumilautailija alkaa itseoppineeksi ruokaguruksi, niin syntyy länsimaisesta ruokavaliosta ruuan köyhtymisen ja prosessoinnin ansiosta poistunut B17-vitaniini, näin se vain on.

Miettikääs, että mitä kaikkia myrkkyjä nämä luomutietoiset ja puhdasta, vanhaa oikeaa ruokaa metsästävät ihmiset saavat sisäänsä ja etenkin heidän lapsensa, kun heidän tietämyksensä on tällaisella tasolla ja heidän hamuamiensa tuotteiden markkinointi perustuu tällaiseen huuhaatietoon?

Erilaisia kuviteltuja terveystuotteita ja viherluomusuperjauheita myyviä nettikauppoja on ilmestynyt kuin sieniä sateella ja jokaisella niistä on yksi yhteinen piirre. Niiden takana on joukko nuoria miehiä tai naisia, jotka ilmoittavat, että he ovat alkaneet ottaa itse selvää asioista ja ovat itse opiskelleet netistä tietoa ja sen pohjalta he ovat tulleet siihen johtopäätökseen, että jotain tarttis tehdä. Niinpä he ovat netistä löytämänsä tiedon pohjalta suunnitelleet tuotteita, joita ilman ihminen ei voi olla terve ja jos hän on sairas, hän parantuu niitä tuotteita nauttimalla, joita saa vain nettikaupasta X.

Niinpä he ovat päätyneet ajatukseen, että tarvitsemme aprikoosinsiemeniä tai muita vastaavia terveysjuttuja, joiden terveysvaikutuksiin he itse henkilökohtaisesti kokeilemalla ovat mieltyneet ja itse netistä tietoa louhimalla haluavat nämä suuret viisaudet jakaa myös meidän muiden kanssa.

Minusta itseoppineiden terveysgurujen ihannoiman Four Sigmaticin Lasse Jalkanen osaa kiteyttää asian loistavasti:

Tiesitkö, että B17-vitamiinia ei ole olemassa?
”En tiennyt.” 

Onko mielestäsi oikein mainostaa tuotetta vitamiinilla, jota ei ole olemassa?
”Hyvä kysymys."

Ostaisitko jatkossa tuotteita firmalta tai henkilöltä, joka ei osaa vastata kysymykseen, että onko oikein mainostaa vitamiinia, jota ei oikeasti ole olemassa?

Minä en ostaisi. Mutta luomua ja itseoppineiden terveysgurujen huuhaa-vinkkejä palvovat ostavat luultavasti tulevaisuudessakin, niin ehkäpä se kertoo asiasta tarpeeksi.




 

 

Ei kommentteja: