25. maaliskuuta 2013

Karppausbuumi ohitse


Ruokatrendit tulevat ja menevät ja ilmeisesti karppausbuumi meni ennen kuin ehti kunnolla edes alkaa, ainakin leipien osalta:

Karppausleivät katosivat kaupoista - nyt maistuu täysjyvä

 

Leipä maistuu jälleen suomalaisille muutaman vuoden tauon jälkeen. Karppausbuumi pudotti leipomot polvilleen eivätkä viljatuotteet käy kaupaksi vieläkään entiseen malliin. Suunta on kuitenkin ylöspäin, kertovat suurimmat leipomot. Vaikka matkaa entisiin lukuihin on vielä, lasku on taittunut.

Karppauksen ollessa kiivaimmillaan leipomot kehittelivät kukin omia vähähiilihydraattisia leipiä. Nyt niitä on kaikessa hiljaisuudessa karsittu pois. Esimerkiksi Perheleipureiden seitsemästä karppausleivästä enää kolme on tuotannossa, ja myös Fazer on lopettanut "karppileipänsä" vuoden alusta.

Tässä onkin hyvä esimerkki siitä, miten teollisuus reagoi erilaisiin muoti-ilmiöihin.

Niihin koetetaan vastata hyvin nopeasti ja kun buumi on ohi, niistä koetetaan päästä eroon yhtä nopeasti ja syy on hyvin selkeä: raha.

Mitä tahansa tuotetaan hyllyihin niin kauan kuin joku sitä haluaa ostaa ja kun ei halua ostaa, on aivan sama millainen kansalaisliike  tuotteen puolesta perustetaan tai millainen puolijulkkis tuotetta käyttää omassa elämässään, jos tuotetta ei kukaan muu osta.

- Koko leipäkysynnästä puolitoista prosenttia menee tänä päivänä matalahiilihydraattisiin tuotteisiin ja meidän osuus siinä on noin prosentin. Sillä tuotteella ei ole enää merkitystä. Nyt tehdään paluuta perusasioiden pariin ja leipä ehkä jatkossa maistuu paremmin kuin aikaisemmin.

 Kommentti on mielenkiintoinen, jos laitamme matalahiilihydraattisten tuotteiden tilalle luomutuotteet, sillä luomun osuus ruuan kokonaismyynnistä on sama kuin matalahiilihydraattisten leipien osuus leipien kokonaismyynnistä.

Miksi siis luomubuumi ei ole ohitse ja miksi emme palaa perusasioiden ääreen, kun kerran jossain toisessa tuotesegmentissä luomun todellinen osuus on merkki siitä, että muoti on ohi?

Luomulla on se hyvä puoli kauppiaan kannalta, että luomutuote maksaa jopa 200-600 prosenttia tavanomaista enemmän, niin sillä saadaan hyvät voitot vaikkakin sen osuus kappallemyynnillä mitattuna on täysin minimaalinen ja jossain toisessa tuoteryhmässä samalla kokonaisosuudella tuotteella ei olisi mitään merkitystä.








1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Karppileipää maistaneena en yhtään ihmettele, miksei se ole saavuttanut suurempaa pysyvää suosiota. Hyi hitto! Jos haluaa syödä sahajauhoja, niitä saa varmaan ilmaiseksikin säkkitolkulla jos käy kysymässä joltain sahalta.