2. syyskuuta 2012

Luonnollisuus on muotia, vai onko?

Luonnollisuus, luonnosta peräisin oleva on median mukaan nyt muotia. Ihmiset kammoksuvat keinotekoista ja prosessoitua, lienee toinen hoettu fraasi.

Kuitenkin tämä on tätä päivää:

Suomalaiset sekosivat proteiinipatukoihin

Tuoreen korvapuustin makuisesta proteiinipatukasta ei kyllä ensimmäisenä tule luonto ja luonnollisuus mieleen.

Joten mikä on muotia ja mitä ihmiset oikeastaan edes haluavat? No ainakin sitä mitä oikeasti ostavat, mutta mitä muuta?

Luulisin, että monet mieltävät luonnolliseksi sen, jos tuote oikeasti tuoksuu ja maistuu tuoreelta korvapuustilta, vaikka ei ole tuore korvapuusti, mutta jos sen luvataan sellaisen elämyksen tuottavan ja se sen tekee.

Ja parasta tässäkin on tietenkin mielikuva ja sillä pelaaminen, kuten muussakin mainonnassa. Tuore korvapuusti on epäterveellinen, ainakin liian tiheästi nautittuna. Sellaisen makuinen proteiinipatukka taas mielikuvissa on hyvinkin terveellinen. Sitä valmistetaan, mitä kuluttaja haluaa.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Näiste terveellinen/epäterveellinen ruokavalio asiasta tuli mieleeni papparaisesta tuolta toiselta kyliltä joka söi kilon munia päivässä ja sitten kuoli 92v myyräkuumeeseen, joten tästä voimme vetää senjohtoppätöksen että kananmunat on epäterveellisä :P

Anonyymi kirjoitti...

On huvittava seurata, kuinka poimit valikoivasti blogiisi omaa linjaasi tukevia ajatuksia, vailla yhdenmukaista teesiä.

Jos katsot tutkimuskäyriä, kuluttajatutkimuksia tai vilkaiset edes google trends -työkalujen kautta vallitsevia ilmiöitä, niin huomaat että luonnonmukaisuus on ollu ehdottomasti isoin ilmiö ruoka- ja juomateollisuuden piirissä viimeiset pari vuotta.

Välillä viittaat vahvasti tieteeseen, välillä perustelet näkemyksiäsi yksittäisen ääripään vimmalla ostaa protskupatukoita. Ei hyvää päivää.

Kuluttaja mielikuvien syövereissä kirjoitti...

Mikäli luonnonmukaisuus tarkoittaa luomua, sitä myydään Suomessa noin 1.5 % kaikesta elintarvikemyynnistä, joten en vielä lippua nostaisi salkoon.

Mikäli sillä tarkoitetaan luonnollista yms sanahelinää, niin ne ovat vain mainosfraaseja ja luonnolliseksi saa sanoa ihan mitä ikinä kehtaa.

Google trends onkin oikein luotettava tapa mitata trendejä, sillä ei ole kovin vaikeaa kirjoittaa koodia, jolla usea kone hakee säännöllisesti määrättyjä hakuja ja tekee jostain trendin.

Mitä taas kuluttajat oikeasti ostavat, niin se on se, mikä ratkaisee.

Se ei ratkaise, mitä he gallupeissa sanovat haluavansa ehkä ostaa, jos he eivät oikeassa ostotilanteessa kuitenkaan toimia sen mukaan.

Tietenkin ruokateollisuus koettaa luoda uusia trendejä minkä ehtii, sillä mikäs niille on parempi kuin myydä myydä ja myydä.

Kuluttajatukimukset ovat yhtä tyhjän kanssa, jos ihmiset eivät oikeassa tilanteessa toimi kuten ovat ilmaisseet halunsa toimia ostotilanteessa. Tässä on se pieni ero, joka on kuitenkin kovin merkitsevä.

Myös kuluttajatutkimuksen kysymyksenasettelu on erittäin ratkaisevassa asemassa.

Jos kysytään, että haluatko ostaa eettisempia ja luonnollisempia elintarvikkeita, niin kovin moni ei siihen kykene vastaamaan että en halua. Ymmärrätkö tämän?

Sitten luemme ison lööpin, jossa kerrotaan, että ihmiset haluavat eettisempiä ja luonnollisempia elintarvikkeita.

Tosiasiassa he ovat vain vastanneet esitettyyn kysymykseen kuten siihen oli luonnollista vastata.