10. syyskuuta 2013

Suomalaiset epäilevät luomua, kertovat haastattelut

Suomalaiset eivät vieläkään niele luomukoukkua aivan pureksimatta, vaan luomu aiheuttaa ihmisissä epäilyä, aina laadusta ympäristövaikutuksiin.

Joka neljäs ei usko luomun laatuun – kaikki pitävät kalliina

 

Suomalaiset pitävät luomutuotteita kalliina ja osa epäilee niiden korkeaa laatua.

Joka neljäs suomalainen epäilee luomutuotteiden laatua. Naisilla luomun laatumielikuva on selvästi korkeampi kuin miehillä. Lähes joka kymmenes vastaaja ei osannut arvioida luomutuotteiden laatutasoa.

Luomun mielikuvan parissa täytyy tehdä vielä paljon töitä ennen kuin siitä tulee aito vaihtoehto, sanoi Biolanin markkinointijohtaja Timo Huhtamäki.

 Mielikuvien, todellakin, sillä mainosmiesten mielikuvilla ei ole yleensä kovin paljon tekemistä todellisuuden tai tieteellisten tutkimusten kanssa.

Ostoshetkellä 93 prosenttia pitää luomutuotteita kalliina.

Tässä kyllä ihmetyttää tuo 7 %, joiden mielestä luomu ei ole kallista, mutta onhan Suomessakin ihmisiä, jotka eivät joudu pennosia laskemaan ja rahaa on yllin kyllin.

Vastaajista 82 prosenttia pitää luomutuotettua ruokaa terveellisenä ja puhtaana. Suomalaista luomutuotantoa pitää ulkomaista luotettavampana 77 prosenttia vastaajista.

Yllättävän hyvin kuitenkin mainonnan mielikuvat ovat onnistuneet, sillä jokainen tieteellinen tutkimus toisensa perään on kertonut, että luomutuotteessa ei ole juuri mitään eroa tavanomaiseen, vaan puntit ovat tasan. Jos jotain on hiukan enemmän, saattaa jotain toista molekyyliä olla hiukan vähemmän jne.

Mutta luomu on sanana hyvin onnistuneesti kytketty moneen epäterveelliseen asiaan ja ne on saatu luomupestyä terveelliseksi, eli ihmiset pitävät esimerkiksi luomuvoita terveellisenä, vaikka todellisuudessa kova rasva ei ole terveellisyyttä nähnytkään, eikä luomusuola ole sen terveellisempää, uskoipa kuluttaja siihen miten voimallisesti tahansa.

Kysyttäessä, edistääkö luomu kestävää kehitystä, 43 prosenttia vastaajista kertoo uskovansa vaikutusten olevan vähäiset tai olemattomat. Miehet ovat naisia skeptisempiä.

Luomun ympäristöystävällisyyden kyseenalaistaa lähes joka viides vastaaja.

– Kolikolla on onneksi toinenkin puoli. Kuitenkin lähes puolet vastaajista uskoo edistävänsä kestävää kehitystä luomuvalinnoilla, Huhtamäki sanoo.

Tässäpä se mainonnnan vitsi juuri piilee, eli ihmisten uskomuksia tulee vahvistaa, olipa ne todellisuuden kanssa miten pahasti ristiriidassa, eli totuus ei merkitse mitään, vaan mielikuvat, joita kuluttajille syötetään ja niiden mielikuvien perusteella ihmisten toivotaan tekevän ostoksensa.

Asiasta uutisoivat myös Demari ja Talouselämä:

Joka neljäs suomalainen epäilee luomua

 

"Vievät elämän ennenaikaisesti kohti loppua" - Luomutuotteet epäilyttävät suomalaisia

 

"Luomukeskustelu on yhtä hankalasta seurattavaa kuin väittely esimerkiksi kahvista tai d-vitamiinista. Yhtenä päivänä ne parantavat kaikki vaivat ja seuraavana vievät elämän ennenaikaisesti kohti loppua", pohtii Biolanin markkinointijohtaja Timo Huhtamäki.

Tutkimustuloksissa nousi useassa eri kohdassa esille se, että ihmisiltä puuttuu tietoa. Lisäksi tieto, joka on saatavilla on hyvinkin ristiriitaista. 

Ei saatavilla oleva tieto ole ristiriitaista, jos asettaa kriteeriksi vertaisarvioidun tutkimuksen ja luotettavan tiedelähteen.

Sitten jos asettaa riman matalalle ja jokainen humpuukisivusto tai luomupillerikauppiaan nettikauppa on tiedon lähteensä, varmasti menee pää pyörälle.

Näin eilen pysäyttävän tv-sarjan jakson, jossa luomuperhe synnytti kotona, eikä halunnut lapsiaan rokotettavan, eikä raskausaikana saanut tehdä edes ultraäänitutkimusta, koska perheen mies oli saanut selville, että ultraääni säteilyttää lapsen aivot niin, että aivotoimintaan tulee häiriöitä ja lapsi saattaa vammautua jopa niin pahasti, että hänestä tulee vasenkätinen, niin se oli hyvä muistutus siitä, että montaa eri laatua on "tietoa" markkinoilla.

Joten kun tutkimus on laadukkaalta tiedesivustolta, sekä lisäksi vertaisarvioitu, voi aika turvallisella mielellä olla siitä, että tieto ei ole todellisuuden kanssa ristiriidassa, kuten se voi olla, jos ei aseta mitään kriteerejä tiedon tuottajalle.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Haastattelusta poimittua:
"Luomun mielikuvan parissa täytyy tehdä vielä paljon töitä ennen kuin siitä tulee aito vaihtoehto ostoshetkellä"

Mielenkiintoista :)

Harvoin näkee, että kukaan luomutuotannosta toimeentulonsa saava näin suoraan myöntää, että luomun myynti perustuu pelkkiin mielikuviin :)

Tuomo Kalliokoski kirjoitti...

Tuli ideanpoikanen, viimeisimmistäsi blogauksistasi tämä on lähimpänä sopivaa paikkaa.
Kansalaisaloite luomun ylimääräisten tukien poistamiseksi.