1. helmikuuta 2013

Luomukaupassa asiakas on aina väärässä

Hämeen Sanomissa oli hyvä luomuun vihkiytyneiden ajattelua kuvaava kolumni, jonka sisältö tosin on luomulakon lukijoille jo tuttu, mutta onneksi tietoisuus luomun takana olevasta logiikasta alkaa paljastua laajemminkin:

Luomukaupassa asiakas on väärässä

 

Heti alkuun voimme palauttaa mieliin sen, mitä mieltä Luomukauppa Eat&Joyn Aki Arjola on meistä kuluttajista ja näin hän virkkoi viime elokuussa:

Häpeä, sinä vätysmäinen kuluttaja!


Tällaisia me olemme, luomukauppiaan ja luomualan mielestä! Asiakas on aina väärässä, mutta nytpä Hämeen Sanomiin:

Luomu sisältää paljon sanoja ja vähän liikevaihtoa. Luomun markkinaosuus on noin prosentti.

Miten menikään se sananlasku tyhjistä tynnyreistä? Luomuväki ei ehkä ole aivan ymmärtänyt sen sisältöä? Ehkä reilun prosentin markkinaosuudella voisi vielä hieman hillitä sitä äänenpainoa, jolla meitä luomuun sotkeutumattomia syyllistetään!

Luomukauppiaat ihmettelevät, miksi kuluttajat vertaavat pienen kaupan luomua markettien tavallisiin tuotteisiin. Hinta on eri – ja hintamielikuva kauppiaiden mielestä väärä.

Yksi kauppias sanailee, että "suurten ketjujen halpa tarjonta vääristää kuluttajien hintakäsitystä".

Mitä tämä on suomeksi, sitä voi arvailla. Perimmäinen sanoma tulee kuitenkin selväksi. Kuluttaja on väärässä, kun hän ei ymmärrä ostaa luomutuotteita.

Väite ei ole missään mielessä uusi. Suomessa on suuri määrä ihmisiä, joiden tuotteita väärässä olevat tyhmät ja sokeat asiakkaat eivät ole ostaneet.

Jostain syystä luomun ostamattomuus vain pääsee otsikoihin ja ärsyttää sitä parempaa, tiedostavaa väkeä, jonka todistaa tiedostava sekä kulturelli, Sivumaku-blogia pitävä Jani Kinnunen:

Oletko tekopyhä kuluttaja?

 

Myös Pro-Luomun asiantuntija Päivi Rönni oli vakaasti sitä mieltä, että luomua ostamaton ihminen on laiska ja saamaton, kuten hän tosin hieman kauniimmin muotoili:

Asiantuntija: Näin kuluttajat aktivoidaan luomun ostoon

 

Jotta luomun myynti kasvaisi, pitää myös kuluttajien aktivoitua. Esimerkiksi marketissa käydessä ei kannata tarttua ensimmäiseen näkyvillä olevaan ruokaan, vaan etsiä sille luomuvaihtoehto.
 
– Kuluttajien tulisi suhtautua luomuun ennakkoluulottomammin

Lisäksi pitää nähdä sen verran vaivaa, että jaksaa hakea tuotteille luomuvastineen. 

 Taas uusimpaan kolumniin:

Luomupuolella kaikki on mahdollista.

Markkinataloudessa asiakas on aina oikeassa: hän ostaa tai jättää ostamatta. 

Jos luomumaailma ei tätä taivu ymmärtämään, ei alan tulevaisuus hyvältä näytä. Ei pelkästään siksi, ettei ketään saa syyllistää.

Miten myydä luomutuotetta jopa nelinkertaisella hinnalla normituotteeseen verrattuna, kun puolueettomissa makutesteissä luomu on menestynyt kiusallisen huonosti.

Kun se ei ole terveellisempää, ei ympäristölle parempaa, eikä edes maistu paremmalta, niin onneksi on vielä ne pienet runot, joita on rustailtu luomuperunoihin niiden valloittavan hulppeasta seikkailusta luomupellosta konkurssikypsään luomukauppaan, johon tosin vätysmäinen ja laiska kuluttaja ei saavu sitä tarinaa lukemaan perunaan kiinnitetystä vaaleanpunaisesta nauhasta, jonka viljelijän 5-vuotias tytär on omin kätösin askarrellut, kauppiaan mukaan.

 





1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

"suurten ketjujen halpa tarjonta vääristää kuluttajien hintakäsitystä" Missä maassa tää tyyppi asuu, kun puhuu halvasta?