8. elokuuta 2013

Pakkausmerkinnät syyniin!

Kuluttajat haluavat tietää sen, mistä ruoka tulee. Kuluttajat haluavat tietää, miltä tilalta tomaatti on päätynyt lautaselle. Kuluttaja haluaa läpinäkyvyyttä ja tietoa, ehkäpä enemmän kuin ruokaa, joten pakkausmerkinnät pitää saattaa sellaisiksi, että omenan tie lautaselle selviää hintalapusta ja se, onko omena elänyt onnellisen elämän vai tehotuotannon kautta painostettu hirvittävään tuskaan ja lopuksi vielä käsitelty myrkyllisillä e-koodeilla.

Joten päätin tarttua pulloon, jotta asia selviää ja etenkin kun luomuväki kovasti mainostaa sitä, kuinka äärettömän tärkeää kuluttajalle on tietää se, miten ja missä tuote on tuotettu:






Hartwall lanseerasi jokin aika sitten suurella ryminällä luomusiiderin, Organic Happy Joe, sillä alkoholikin muuttuu terveystuotteeksi, kun sille lätkäistään luomuleima kylkeen ja koska useat ruokablogit olivat saaneet ilmeisesti Hartwallilta pienet lahjuskorit, joista sitten kirjoitettiin vallan ihmeellisiä ylisanoja, päätin tutustua tuotteeseen.

Koska tämän ihanan luonnollisen terveysjuoman sisällön alkuperä kiinnosti minua paljon ja minä kun haluan tietää aivan tilan tarkkuudella sen, että missä on mikäkin osanen tuotettu, eettinen ja vastuullinen kuluttaja kun olen, niin järkytys oli hyvin suuri lukiessani sen, että mistä tämä virkistävä ja odotettu uutuus, jota ostavat etenkin luonnollisuutta ja vastuullisuutta arvostavat kuluttajat, on kaupan hyllylle saapunut:

Tuotettu EU:ssa ja EU:n ulkopuolella luki siinä kaikkein tärkeimmässä osiossa, joten tällä varmistettaneen se, että kuluttaja kokee ostaneensa lähituotteen, asuipa sitten aivan missä tahansa tällä planeetalla.

Muutenkin käsissä oli taas tyypillinen luomutuote, eli se sisälsi aivan samat e-koodit ja säilöntäaineet sekä aromit, kuin vähemmän ihana tavanomainen siideri, mutta jokainen e-koodi oli kirjoitettu tuoteselosteeseen auki, eli e-koodeja ei nähty, joten kuluttaja luulee ostaneensa e-koodittoman tuotteen.

Valitettavasti hapettumisenestoaine kaliumsulfiitti on edelleen e-koodi E225, vaikka se kirjoitetaan auki ja niin edelleen.

Luomua suosivien ihmisten puheissa luonnolliset aromit ovat kauhistuttava kirosana, sillä eikö nyt ihan oikeesti tuotteeseen saada makua ilman "luontaisia" aromeja, mutta kun se lukee luomutuotteessa, niin mitäpä tuosta, sillä sehän on luontaista aromia, tajuutsä, luontainen = luomu!

Hinta oli saatu puristettua kilpailijoiden tasolle (jos ei katsonut litrahintaa), sillä pakkauskoko oli pienennetty 275 millilitraan, joten hintakin vaikutti vallan edulliselta.

Joten nyt vaan luomukännit päälle, niin aamulla ei edes päätä kolota, sillä sellainen ihmeellinen tuote on luomualkoholi.

Ei kommentteja: