S-ryhmä: Luomua menee yhä enemmän
Tammi-kesäkuussa S-ryhmän vähittäismyynti oli 5,8 miljardia euroa. Kasvua viime vuoden vastaavasta ajasta kertyi 5,8 prosenttia.
Ruokabisnes on kannattavaa, sillä harvapa pystyy ruuatta elämään.
- Päivittäistavarakaupassa näkyvät selvästi vallitsevat ruokatrendit. Luomutuotteiden myynti on kasvanut 24 prosenttia, sanoo SOK:n pääjohtaja Kuisma Niemelä.
Trendihän se on ja trendit kestävät aikansa, kunnes uusi tulee.
Mutta nyt pitäisi sitten laskeskella, että kun entinen osuus oli 1.7 % kokonaismyynnistä ja kokonaismyynti on kasvanut 5.8 % ja luomumyynti 24 %, niin paljonko se nyt sitten on kokonaispotista.
Täytyy tunnustaa, että en jaksa moiseen alkaa, vaan jospa joku ilmoittaisi asian ihan suoraan.
Tietysti ymmärrän, että ilmoitetaan tuo 24 % kasvu, sillä se luo positiivisia mielikuvia. Jos taas ilmoitetaan, että luomun osuus myydystä ruuasta nousi 1.7 prosentista 1.87 prosenttiin, niin se ei luo positiivisia mielikuvia.
Tai sitten jos vertaamme viime vuoteen, niin myynnin kasvu alkaa olla kyllä hiipumaan päin:
Läpimurto: Luomumyynti kasvoi S-ryhmässä peräti puolella
S-ryhmän ruokakaupat tuplasivat luomuvalikoimansa, ja myynti alkoi kasvaa vauhdilla. Luomutuotteiden myynti on kasvanut tämän vuoden kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana 50 prosentilla viime vuoteen verrattuna.
Näin siis uutinen lokakuussa 2011.
Tuo viime vuotinen vertailuna olisi tietenkin tuottanut hyvän uutisen sellaiseen muotoon, että luomumyynnin prosentuaalinen kasvu puolittunut viime vuodesta.
Mutta S-ryhmällä on oma porukkansa muotoilemassa julkaisuja ja he kyllä koettavat saada jokaisen uutisen näyttäytymään kuluttajille positiivisessa valossa, eli että kuluttajat eivät kokisi trendin heikentyneen, vaan he pitäisivät trendiä vielä pinnalla.
Sillä jos kuluttajat kokevat, että luomu ei ole enää trendi, jolla voi omaa statustaan kohottaa, kuluttajat hylkäävät sen nopeammin kuin ehdit kissan sanoa. Peli on julmaa trendien maailmassa.
Kuitenkin jos olemme rehellisiä, eli kun vertaamme näitä uutisia toisiinsa, luomu alkaa ilmeisesti saavuttaa prosentuaalista lakipistettään Suomessa, eikä sitä saada siitä nousemaan ilman hyvin kallista mainoskampanjaa, eikä edes sillä.
1 kommentti:
Omakohtainen kokemus, eli näin sitä luomun myyntiä lisätään:
Huomasin Tartex-tahnan hyväksi vaihtoehdoksi leivän päälle, kun halusin välttää eläintuotteita.
Sitä oli tavallista sekä luomua, joka oli kalliimpaa. Ostin aina sitä tavallista, jota oli eri makuja. Vuosien päästä huomasin, että kaikki oli muutettu luomuksi. Alkukesästä tajusin vedätyksen ja minäkin rupesin luomulakkoon. Tartexit jäivät siis kaupan hyllylle. Samasta syystä ostan tofunkin nykyisin etnokaupasta.
Lähetä kommentti