How to Destroy Your Business in 3 Simple Steps
Ohjeet ovat toki yleispätevät, mutta jotenkin juttua lukiessa tuli Suomen ja oikeastaan koko Euroopan luomupuolen toiminta mieleen.
Step #1 – Lack of vision - “Making money” is not a vision – it’s an outcome.
Luomuväen suurin visio -ainakin heidän juttujensa perusteella- on markkinaosuuden kasvattaminen. Mutta valitettavasti markkinaosuuden kasvu on seuraus, kuten rahakin, ei suinkaan tavoite.
Luomun alkuperäinen visio oli tuottaa ruokaa valtavirrasta poikkeavalla tavalla, luontoa ja ympäristöä kunnioittaen joka piti sisällään ravinteiden kierrätystä ja muuta hienoa. Niistä on luovuttu, koska markkinaosuuden keinotekoinen kasvattaminen tarvitsee massoille paljon ja halvalla, eli luomu joudutaan tuottamaan aivan samoin kuin tavanomainen ruokakin. Tosin säännöt tekevät siitä toiminnasta paljon kalliimpaa.
Step #2 – Try to please everyone
Luomun yritys koko kansan herkuksi on epäonnistunut kerta toisensa jälkeen. Kun rikkaat kaupunkilaiset kehuvat ostavansa luomua, luomuväkeä se hiukan nolottaa ja ilostuttaa samaan aikaan. Ei haluttaisi olla vain rikkaan yläluokan statusherkku vaan haluttaisiin, että kallista ruokaa ostaisivat kaikki ihmiset, tulotasosta välittämättä.
Step #3 – Use money to solve ALL your problems
Tämä on se luomuväen peruspatentti kaikkiin ongelmiin. Rahaa pitäisi saada markkinointiin, mielellään valtiolta ilmaiseksi. Rahaa pitäisi saada tuottajille. Rahaa pitäisi saada kaupungeille, jotta suurkeittiöt voisivat ostaa ylikallista luomua raaka-aineeksi.
Aiemmin uutisoin tämän ja tästähän se ajattelu selviää:
Huonoja uutisia: Näin vähän suomalaiset kuluttavat luomutuotteita!
Sen sijaan Tanskassa käytetään valtavasti rahaa luomun menekinedistämiseen ja mainontaan.
Ilman muuta me voimme saada luomutuotteiden kysynnälle keinotekoisen piikin jopa muutamaksi vuodeksi pistämällä tolkuttomasti rahaa mainontaan ja menekinedistämiseen.
Tässä vielä maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikön Jaana Husu-kallion ratkaisuehdotus luomubisneksen kasvattamiseksi:
Rahaa tarvitaan lisää, sillä se saa ihmiset yrittämään kovemmin. He ovat silloin valmiita panostamaan lisää ja silloin saadaan hommat käyntiin.
Todellako? Eiköhän se ole niin, että tuotteen pitää olla hyvä, loistava tai jopa paras, niin sitten ihmiset saadaan tekemään sen eteen töitä ja kuluttajat innostumaan siitä.
Toki saamme myös rahalla vipinää tossuihin, mutta raha on kovin väliaikainen keino saada todellista jälkeä aikaiseksi. Rahalla saa ostettua joksikin aikaa keinotekoisen hymyn kasvoille ja keinotekoisen innostumisen asiasta, mutta rahalla ei saa pysyvää onnea.
Luomun suurimmat ongelmat piilevät siinä, että sadot ovat surkeita, etenkin poikkeusolosuhteissa, joista hyvän esimerkin antaa kuluva kesämme.
Energiaa ja voimavaroja tulisi keskittää näiden ongelmien ratkaisemiseen, esimerkiksi viljelytekniikoiden parantamiseen, mutta niiden sijaan pyydetään valtiolta lisää rahaa tuottajille, jotta heitä saataisiin enemmän tuottamaan ei mitään.
Koska tärkeintä on se, että positiiviset uutiset luomumyynnin kasvusta pitää saada säilymään, sekä positiiviset uutiset luomutuottajien määrän sekä luomun pinta-alojen kasvusta täytyy saada säilymään.
1. Don’t surrender the vision or leadership of your business to anyone.
2. Forget about trying to please all people.
3. Use money as a last resort when solving problems.
Nuo kolme kohtaa kannattaa yrittää pistää samaan kehykseen luomun alkuperäisten arvojen kanssa ja miettiä, että onko niillä mitään yhteistä siihen menoon, joka vallitsee nyt.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti