Venäläiset inhoavat E-koodeja
Valio on tänä syksynä muuttanut kaikki Venäjällä myytävät jogurtit lisäaineettomiksi, koska venäläiset suhtautuvat äärimmäisen nihkeästi lisäaineisiin ruuassaan.
Venäjä on todellakin Valion suurin vientimaa, mutta nyt meidän pitää hieman tutkia tilastoja ja suhteuttaa asioita oikeaan mittakaavaan.
Valion liikevaihto Venäjällä on noin 340 miljoonaa euroa. Suomen ruokamyynnistä luomun osuus on noin 1.5 prosenttia ja Suomen 5 miljoonan ihmisen ruokamarkkinoilla se tarkoittaa reilun 200 miljoonan euron myyntiä.
Joten olisi hauska tietää, että miten ison siivun Valio on haukannut 340 miljoonan euron liikevaihdolla noin 142 miljoonan asukkaan Venäjän ruokamarkkinoista?
Lisäksi uutisessa luki näin:
”Kukaan muu ei tällaisia tuotteita pysty Venäjän markkinoilla tarjoamaan, ja olemmekin saaneet lisää hyllytilaa useimmista vähittäiskauppaketjuista. Ensimmäiset merkit viittaavat siihen, että myynti tulee siirtymäajanjakson jälkeen nousemaan selkeästi yli entisen tason”, Koskinen perustelee.
Ymmärsinkö nyt oikein, mutta kukaan muu ei myy Venäjällä täysin lisäaineettomia jogurtteja, eli siis kaikki jogurtit pitävät sisällään tällä hetkellä lisäaineita, mutta nyt jostain syystä pienen Valion toimista Venäjällä on keksitty otsikko, että venäläiset inhoavat lisäaineita? Ja tämäkin huomio on tehty ensimmäisten merkkien perusteella, että kyseisille jugurteille voisi olla Venäjällä markkinarakoa?
Tällaisten uutisten jälkeen Suomessa on alkanut lööppien mukaan E-koodi hysteria, jota on antaumuksellisesti levittänyt mainio Facebook-ryhmä Safkatutka. Itse liityin ryhmän lukijoihin ja tykkääjiin, mutta en tykkää aivan siitä syystä, jota tykkäämisellä voisi tarkoittaa. Luultavasti tulen saamaan sieltä paljon aineistoa blogiini, kun uusavuttomat ovat löytäneet pakkausten tuoteselosteet.
Muutama sata ihmistä on sitä mieltä, että me emme saisi ostaa niitä tuotteita, joita me haluamme, vaan meidän pitäisi ostaa niitä tuotteita, joita kyseiseen ostoboikottiin ryhtyneet haluavat meidän ostavan?
Miksi nämä kyseiset ihmiset eivät nyt vain osta niitä lisäaineettomia Valion tuotteita ja anna meidän muiden ostaa sitä, miten me arvostamme? Itse arvostan säilyvyyttä ja hyvää rakennetta sekä makua, niin siksi minä ostan jotain muuta.
Ja kaiken tämän "venäläiset kammoavat E-koodeja" teennäishysterian keskellä kannattaa muistaa se, että jo vuosikymmeniä Valion suosituin tuote Venäjällä on ollut Viola-sulatejuustot, joissa Valio on jopa markkinajohtaja Pietarissa ja Moskovassa ja sen sisältö näyttää tältä:
Juusto* [maito*, hapate, suola, happamuudensäätöaine (E 509)], vesi, maitorasva*, maitojauhe*, sulatesuolat (E 452, E 339), suola, säilöntäaine (E 200).
Kyseinen tuoteseloste on Valion Olympia-sulatejuustosta, sillä Valiolla ei ole Suomessa sulatejuustoa Viola-brändin alla, vaan Violan takaa löytyy vain tuorejuustoja Suomessa.
Joten ei välttämättä voida sanoa, että venäläiset kammoavat lisäaineita, vaan todellisuudessa tilanne on se, että Venäjällä ei ole tällä hetkellä lisäaineettomia jogurtteja myynnissä, kuten uutinen selkeästi kertoi ja Valio haluaa testata muuttamalla kaikki jogurttinsa lisäaineettomiksi, että miten sellainen tuoteperhe Venäjällä menestyisi. Sitten vuoden-kahden kuluttua olemme viisaampia, että palaako Valio takaisin jogurttiensa sisällöissä, vai tuliko lisäaineettomuudesta sellainen suosio, että tuotteita kannattaa markkinoille toimittaa.
Jugurtit ovat Venäjällä suuri hitti, joita myydään eri brändien alla Venäjällä mahdottomia määriä ja mikäli tilastot kiinnostavat, seuraavan linkin takaa tilastoja vuodelta 2007:
Russian yoghurt market in 2007
Juotavat jogurtit tuntunevat olevan suosittuja myös Venäjällä ja jokainen voi katsella kaupassa juotavien jogurttien sisältöä ja sen jälkeen hieman pohtia sitä, että miten paljon venäläiset oikeasti inhoavat E-koodeja?
Mutta tietenkin on olemassa määrätty kuluttajasegmentti, joka ei pidä lisäaineista, koska he kuvittelevat niistä jotain, mitä ne eivät ole ja tällaisia kuluttajia on sekä Venäjällä että Suomessa ja sen porukan jogurttiin käyttämistä rahoista Valio käy nyt Venäjällä kamppailua.
Mutta tietenkin on olemassa määrätty kuluttajasegmentti, joka ei pidä lisäaineista, koska he kuvittelevat niistä jotain, mitä ne eivät ole ja tällaisia kuluttajia on sekä Venäjällä että Suomessa ja sen porukan jogurttiin käyttämistä rahoista Valio käy nyt Venäjällä kamppailua.
4 kommenttia:
Täysin samaa mieltä mutta se että valion luomu a+ jogurtit sisältää maissitärkkelystä tekee mahdottomaksi ostaa niitten "parempia" tuotteita. Safkatutka on siinä hyväll asial että herättää keskustelua näistä asioista. Hassua että kukaan ei ole aikaisemmin puuttunut näihin vääryyksiin.
Ärsyttää toi Safkatutka. Keskittyy kyllä lietsomaan turhaa hysteriaa ihan merkityksettömistä jutuista. Etenkin toi lisäainehysteria ärsyttää. Kyllähän luomutuotteissakin on sallittu tietyt lisäaineet, boigotoisivat sitten niitäkin.
Luomulakko voisi kyllä perustaa facebook-sivun.
Soisinpa, että näitä jugurtteja alettaisiin myydä Suomessakin. En ole lisäainekammoinen, niitäkin tarvitaan, mutta en myöskään ymmärrä sitä, miksi suomalaiset jugurtit tarkoituksella pilataan amerikkalaiseen tyyliin, ensin poistamalla rasva (rasva, se suuri S*****A! :) ja sitten joutumalla lisäämään siihen aineksia joilla jugurtti pysyy kasassa. Ja jotta siitä saadaan kuluttajalle riittävän halpa tuote, maku korvataan esansseilla, kun oikeat marjat ja hedelmät maksavat liikaa. Itse suosin ulkomaisia jugurtteja, jotka on tehty vain maidosta (+kermasta) sekä hapatteesta. Niihin voi sitten halutessaan lisätä sopivaa hilloa (marjoja, sokeria, pektiiniä, ehkä vähän natriumbentsoaattia) ja siitä tulee paljon parempaa kuin Valion tai Arlan tai Danonen tms jugurteista.
Valion kannattaa profiloitua. Jos kilpailijoita ei voi peitota tarjoamalla parempaa halvemmalla, on etsittävä joku erikois-alue jolla voi loistaa.
Lähetä kommentti