Suurketjujen haastajien usko on koetuksella !HS MAKSUMUURI
Edelleen olen sitä mieltä, että on surullista kun bisnes ei toimi ja jopa kaatuu, mutta juttua lukiessa tuli mieleen, että välttämättä me tyhmät kuluttajat emme ole se ainut ongelma luomun, lähiruuan ja luomukauppojen ahdinkoon.
Pieniä erikoisruokakauppoja on viime vuosina perustettu Helsingin seudulle vauhdikkaasti. Alkuperä, luomu ja lähiruoka ovat olleet iskusanoja, kun yrittäjät ovat hakeneet suurille ketjuille vaihtoehtoa.
Mutta sitten:
Anton & Anton aloitti toimintansa Porvoossa vuonna 2008. Alusta alkaen tavoitteena oli kasvaa suuremmaksi ketjuksi. Yritys laajensi 2010 Helsingin Töölöön, sitten Kruununhakaan ja Kulosaareen. Nykyisin se työllistää 30 työntekijää, ja hankkii tuotteita toiselta sadalta tavarantoimittajalta.
Alusta alkaen oli tavoite kasvaa suuremmaksi ketjuksi? Mihin unohtui markkinatalouden lait?
Ei kasvu ole itsetarkoitus, vaan kasvu on aina seurausta siitä, että sinulla on toimiva konsepti ja tuote, jota joku haluaa!
Taloustieteen 10 perusperiaatetta
Näkyvimpiin toimijoihin kuuluu Anton & Antonin lisäksi Eat & Joy Maatilatori. Myös sillä on ollut vaikeutensa. Yritys kävi yt-neuvottelut kesällä Helsingin Kluuvin Kauppahallin toimipisteessään ja irtisanoi seitsemän.
Tästä uutisoin jo aiemmin, mutta seuraavan firman toiminta on ollut eri sanoin uutisoitua ennen tätä uutista:
Kolmas viime vuosien yrittäjä on 2010 perustettu Aitokauppa. Sen toimintaa on käynnistetty Sitran yhteensä 450 000 euron sijoituksella. Sitra omistaa 24 prosenttia Aitokaupasta. Yrityksen hallituksen puheenjohtajan, Sitran johtavan asiantuntijan Lari Rajantien mukaan Aitokaupassakaan kauppa ei ole käynyt odotetusti. Tavoitteena oli laajentua 30 liikkeen ketjuksi 2015 mennessä. Tähän mennessä liikkeitä on kaksi, ja toiminta on tappiollista.
Pitäisi tietenkin kysyä, että mihin ihmeeseen ne odotukset sitten perustuivat? Oikeaan ihmeeseenkö?
Uutinen jatkuu otsikolla Pienillä on vaikeaa ja siellä lisää samaa sarjaa:
Espoon Olariin maaliskuussa perustettu Schönbergs – luomuun ja lähialueiden tuotteisiin keskittynyt liike – miettii alle vuoden toiminnan jälkeen toiminnan lopettamista.
"Ihmisten hintamielikuva on äkkiä, että siellä on kallista. Pahimmillaan pienen kaupan luomua verrataan marketin tavalliseen tuotteeseen, mikä on täysin väärä vertailu", hän sanoo.
Kun siellä on käsittämättömän kallista ja ihminen sattuu vertaamaan hintaa johonkin vastaavaan, millä hän tuntee tulevansa toimeen, sekä myöskin siihen, mitä siellä lompakossa on. Tästä ei yli pääse, oli itsellä miten ruusuiset kuvat tahansa omasta myytävästä tuotteesta.
Asiakkaan pitäisi todella oikeasti kokea, että he saavat 12 euroa/kilo maksavista onnellisista luomutomaateista jotain enemmän kuin 2.50 euroa kilo maksavista kelvollisista tavallisista tomaateista.
Se tomaatti nyt vain sattuu edelleen olevan suhteellisen pyöreä, sekä punainen ja maistuu suunnilleen samalle, sekä tyydyttää samat tarpeet, olipa se kilohinta mikä tahansa ja tätä ei taideta aivan ymmärtää.
Pienen tulevan luomukauppiaan kannattaisi vierailla esimerkiksi autokaupassa kokemassa sitä, mitä rahalla kokee saavansa, kun haaveilee perustavansa ns. pystymetsästä luksusruokakauppaketjun, jossa hän koettaa myydä aivan tavallisen oloisia elintarvikkeita moninkertaisella hinnalla.
Kauppiaan kannattaa ensin mennä vaikkapa Toyota-kauppaan ja istahtaa peruscorollan kyytiin ja sen jälkeen kannattaa mennä Lexus-kauppaan, jota Toyota myöskin valmistaa ja miettiä, että jos pitäisi valita näiden kahden tuotteen väliltä ja olisi jopa riittävästi pääomaa, niin kokisiko toisen auton sellaiseksi, että siihen haluaisi sijoittaa ja sen haluaisi nähdä omassa autotallissa.
Molemmat ovat kuitenkin periaatteessa samanlaisia kuin kaksi punaista tomaattia. On neljä pyörää, joista etupyörät kääntyvät, 2-4 ovea, peräkontti, moottori ja niin edelleen.
Sitten voisi mennä takaisin Toyota-kauppaan ja pyytää näytille kahta täysin samanlaista Corollaa ja pyytää myyjää kirjoittamaan toiseen Corollaan Lexuksen hintalapun ja sen jälkeen voi miettiä sitä, että miten kuluttaja kokee kaksi täysin samannäköistä tomaattia ruokakaupassa, mutta toisen hintalappu vain on moninkertainen toiseen nähden.
Sen tuotteen, josta pyydetään moninkertainen hinta toiseen nähden, pitäisi todellakin olla sellainen, että sen hinnan kokee siinä tuotteessa.
Etenkään minä en ymmärrä sitä, että jos kerran luomutuotteille on pieni, mutta uskollinen ostajakunta, niin miksi ihmeessä toimintaa ei pidetä sen kokoluokan toimintana, jota markkinat edellyttävät, vaan koetetaan väkisin muuttua joksikin, jollaiseksi ei ole rahkeita ja sitten syytetään meitä kuluttajia, että meidän vika!
1 kommentti:
Kaipaan kyllä haastajia suurille kauppaketjuille, mutta minusta nämä luomun erikoismyymälät ovat vähän eri asia. Kun en nyt ole luomusta niin vakuuttunut.
Lähetä kommentti