15. marraskuuta 2012

Luomu ja karppaus ovat jo so-last-season

Jopas kuuluu uutisista kummia, sillä luomun, tuo median viime aikaisen lempilapsen todetaan olevan jo auttamattomasti pois muodista, oikein kahdessa uutisessa:

Karppaus meni jo – nämä ovat kuumimmat ruokavaliotrendit nyt!

 

Luomu ja karppaus ovat jo so-last-season, ja niiden sijasta suositaan gluteenittomuutta ja lisäaineettomuutta. Luomun ja karppauksen suosio lähti laskusuuntaan jo viime vuonna. Niiden tilalle tulivat ruokavaliotrendien mekasta San Franciscosta lisäaineettomuus ja gluteenittomuus.

Tällaisia ne ruokatrendit tapaavat olla, mutta itse en usko, että luomun suosio Suomessa heti lopahtaa, vaan täällä se ehkä vielä hieman aikaa nousee, kunnes romahtaa taas kuten kävi viimeksikin, 2000-luvun alussa.

Varmaan tämä on yksi syy, että tuottajia saadaan hyvin nihkeästi mukaan 1920-luvun viljelymetodeihin, koska he tietävät buumin kestävän aikansa ja sitten kansa etsii jotain muuta.

Ja tässä vielä Aamulehden versio aiheesta:

Karppaus ja luomu menivät jo - Mitä tuli tilalle?

 

Ruokavaliomuoti vaihtuu aivan kuten vaatemuotikin. Jos suosit edelleen luomua ja karppausta, olet auttamattomasti jälkijunassa ruokavaliotrendien kanssa.

Ei ole helppoa olla trendikäs ja siksipä ehkä kannattaa tukeutua järkeviin viljelymetodeihin, jotka tuottavat ruokaa kansalle, eikä olla niinkään kiinnostunut siitä, mitä elintarviketeollisuus keksii seuraavaksi meidän rahojemme varalle. Luomukin on vain elintarviketeollisuuden nostama trendi ja kun elintarviketeollisuus hylkää sen ja siirtyy seuraavaan trendiin, luomu kutistuu taas siihen osaansa, jonka se ansaitsee tuottamattomana, osin taikauskoisena viljelyideologiana, kuten biodynaaminenkin viljely.


Jos S-ryhmä ja Kesko ei olisi innostunut luomusta, luomutiloja olisi muutama prosentti kaikista  ja luomun osuus myynnistä pyörisi jossain nollan ja yhden prosentin välissä. Mutta ne innostuivat luomusta nähdessään siinä kaupallista potentiaalia, jonka avulla saadaan ihmisille myytyä kalliimpaa ruokaa ja kun se innostus lakkaa ja uusi trendi nähdään kaupallisesti parempana, luomu hylätään samalla hetkellä.

Tällaista se peli vain on, vaikka useat haluaisivat uskoa sen olevan jotain muuta.


1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Hei

Oletko kokeillut Google Trend'siä.

Google Trends'in avulla voi tarkastella kuinka suosittuja tietyt hakusanat ovat.
Tein kokeilun hakusanoilla karppaus ja luomu. Tulos:
http://www.google.fi/trends/explore#q=karppaus%2C%20luomu&cmpt=q

Tuon mukaan hauissa karppauksen suosio on selvässä laskussa. Karppaus oli suosiohuipussaan viime vuoden 2011 syksyllä.

Luomun suosion oletin olevan koko ajan nousussa - mutta ei ollutkaan vaan lievässä laskussa vuoden 2011 huipun jälkeen.

Trendsiin voi lisätä omia termejä. Kokeilkaa vaikka seuraavia:
lähiruoka, luomuruoka, e-koodi, lisäaineeton. Kaikki nuo ovat lievässä laskussa.

terveisin Jarrumies