Seuraava uutinen kertoo hyvin karusti sen, että mikä virka näillä erilaisilla lähiluomueko-tarroilla todellisuudessa on. Kyseessä on vain erittäin helppo tapa rahastaa hyväuskoisia, sekä ottaa mielikuvista kaikki irti, tai viherpestä tuote muuten vain:
Suomessa myydään lähituotteina elintarvikkeita, joiden raaka-aineet voivat tulla ulkomailta asti
Elintarviketurvallisuusvirasto Evira tutkii johtaako lähituotantoa korostava tuotemerkki kuluttajia harhaan. Pohjois-Karjalassa vuoden alusta käytössä ollut Makuja Pohjois-Karjalasta -logo korostaa tuotteiden paikallisuutta, vaikka raaka-aineet voivat tulla ulkomailta asti. ....
Merkin takana oleva ProAgria myöntää, ettei paikallisuutta korostavan merkin raaka-aineiden alkuperällä ole väliä.
Luodaan merkki, jonka avulla kuluttaja voisi suosia lähellä tuotettuja tuotteita ja ProAgria sitten kertoo totuuden, eli että aineiden alkuperälläpä ei olekaan mitään väliä?
Tällaista tämä hyväuskoisten kuluttajien rahastus lähiluomuekologisilla merkeillä on todellisuudessa.
Joten kun ostan sitä kaikkein halvinta tavanomaista rainbowta, niin todellisuudessa saan aivan yhtä vihreän omantunnon, mutta lompakko kevenee huomattavasti vähemmän.
Ja sitten se "hienoin" puoli tässä taas on, että tätä kuluttajien laillista huijaamista on tehty meidän verorahoillamme, eli EU on ollut tukemassa sitä, että luodaan merkki, jota seuraamalla luulee ostavansa lähellä tuotettua ruokaa, mutta joka voikin olla tuotettu jossain vinkuintiassa.
Mitäpä seuraavaksi?
Maakuntamerkistä on seurannut paikallistasolla sen verran hämmennystä, että ProAgria on luvannut muuttaa maakuntamerkistä yhden sanan. Uudet mainossanat tulevat olemaan Makuja Pohjois-Karjalasta -sanojen sijaan - Työtä Pohjois-Karjalasta.
Tuohonpa ei ole enää lisäämistä.
1 kommentti:
Stadin horisontista katsoen voisi kysyä sinulta ja kaikilta lukijoiltasi,
kumpi on pääkaupungissa enemmän lähiruokaa:
virolaiset kantarellit
vai
poro Suomen Lapista
???
Lähetä kommentti