Lähiruokaan ja luomuun keskittynyt Aitokauppa lopettaa - Rahoitusta ei löytynyt
Eipä näille ultra-kalliille erikoiskaupoille oikein enää kaupallista lokeroa ole, kun jostain vinkuintiasta rahdattua rainbow-luomua ja pirkka-luomua saa puolet halvemmalla.
Viime keväänä Aitokauppa keräsi 0,7 miljoonan euron rahoituksen, jossa sijoittajina olivat Sitra ja 24 yksityishenkilöä.
"Toiminta ei ole riittävän kannattavaa ja rahat ovat lopussa", hallituksen puheenjohtaja, Sitran Lari Rajantie kertoo.
Saivat viime keväänä (ilmeisesti vuosi sitten) kerättyä 700 000 euroa ja se on tuhlattu ilman näkyvää tulosta?
Tervetuloa aikuisten maailmaan, luomuihmiset, mutta tuollaisen jälkeen voi olla aika vaikea enää uutta rahaa saada.
"Joka tapauksessa heinäkuu on niin hiljaista, että kauppa ei juuri enää kävisi."
Entä ne luomusta innostuneet lomalaiset, jotka hamuavat luomuruokaa, kun se tavanomainen myrkyttää heidän lapsensa, tai ne turistit, jotka ovat innoissaan Suomen maabrändistä puhtaine luomuruokineen ja tulevat tänne kaukaakin luomuihmettä taivastelemaan?
Noihin visioihin ei tosin taida uskoa edes itse maabrändityöryhmä, sillä harva maa nykypäivänä haluaa samaistua samaan sarjaan kuin luomun supervaltiot Bhutan, Pohjois-Korea ja Kuuba, jotka koettavat sitkeästi sinnitellä lähes täysin luomuna. Nyt tosin Suomi koettaa päästä samaan sarjaan ja samaistua mielikuvissa näihin onneloihin, toivottavasti siinä onnistumatta.
Huolimatta puheesta lähiruoan ja luomun noususta, putiikeilla ei näytä pääsevän omilleen.
Ravintola Juuren lähiruokapuoti lopetti toimintansa ja Eat&Joy sulki maatilatorinsa Lasipalatsissa. Anton & Anton sulki Kulosaaren myymälänsä kannattamattomana huhtikuun alussa, mutta jatkaa vielä kahdella myymälällä Töölössä ja Kruunuhaassa.
Kuluttaja ostaa halvinta, paitsi ne rikkaat, joilla raha polttelee taskussa, mutta näköjään Suomessa ei heitä vielä hirveästi ole, tai sitten ylikallis ruoka ei kiinnosta edes heitä.
Tällaisten uutisten jälkeen voi tietenkin kysyä, että miksi ihmeessä luomua koetetaan myydä pakolle meille, kun se ei tunnu kelpaavan rehellistä tietä kenellekään, vaan se halpa ulkomainen bulkkiluomu myy, mutta muut yrittäjät kokevat kovia yksi toisensa perään?
2 kommenttia:
Jos parhaaseen raparperiaikaan Aitokaupassa raparperi maksaa kympin kilo, niin ei niitä asiakkaita kauhean montaa ole jotka haluavat sellaisen riistohinnan maksaa. Ja kun muukin hintataso on linjassa raparperien kanssa, niin olihan tuo odotettavissa. Tervetuloa, kiitos ja hyvästi...
"Anton & Antonin perustajan Niina Hietalahden mukaan ... Myös alkuvaiheen rahoitus on ongelma, sillä rahoittajat eivät usein tunne vähittäis- ja päivittäistavarakauppaa."
Ne taitavat tuntea alan paremmin kuin Hietalahti uskookaan ja juuri siksi eivät koske tuollaiseen "businekseen" tikullakaan.
Lähetä kommentti