Luomun korkea hinta on suurin este luomun suosion kasvulle, kerrotaan todella "yllättävästi" tuoreessa uutisessa:
Kuluttaja ei halua maksaa luomusta
Ja mistäpä tämä johtuu? Luultavasti siitä, että jos et omaa uskonnollista suhdetta luomutuotantoon, huomaat hyvin nopeasti, että et saa mitään lisäarvoa luomuun kulutetuille rahoillesi. Luomutomaatit saattavat olla yhtä raakoja kuin tavanomaisetkin, luomumaito maistuu aivan samalle kuin tavanomainenkin ja laktoosi-intolerantikon maha pulppuaa luomumaidosta kuten tavanomaisestakin.
– Luomun kasvuvauhti on viimeiset pari vuotta ollut niin kova, ettei sellainen voi jatkua kovin pitkään. Yleinen taloudellinen tilanne heijastuu varmasti myös luomuun. Siitä huolimatta luomumyynti kasvaa edelleen selvästi, vaikka muu elintarvikemyynti polkee lähes paikallaan, Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila sanoo.
Ja tästä aivan uskomattoman hurjasta kasvusta huolimatta luomun osuus ruuan kokonaismyynnistä on siinä 1.5-1.6 %.
Talouselämä uutisoi saman asian seuraavasti:
Kyselytutkimuksen mukaan luomumyynnin odottaa lisääntyvän 90 prosenttia kaupan edustajista, 75 prosenttia teollisuuden ja ammattikeittiöiden edustajista sekä vähän yli puolet viljelijöistä. Luomualan kasvuodotukset ovat hieman maltillisempia kuin viime vuonna, jolloin kasvua odotti kolme neljäsosaa kaikista vastaajista.
Mistähän johtuu, että kauppa on äärettömän positiivisesti suhtautuva, mutta siellä ketjun alkupäässä, alkutuotannossa, reipas puolet uskoo enää omaan tuotteeseensa?
Liekö niin, että alkutuottaja on huomannut halvan ulkomaisen luomun saapuneen kauppoihin ja ymmärtää kuluttajan valinnan kohdistuvan siihen ja taskulaskin kertoo lisäksi, että eipä enää kannata. Kauppa ei taas tästä perusta, vaan sille on aivan sama mistä kaukaisesta kolkasta se myytävä luomu saapuu, kunhan se vain myydään ja eurot kilisevät kassakoneessa.
Viime vuodesta toimialan usko luomumarkkinoiden kolminkertaistamiseen on hieman heikentynyt. Siihen uskoo nyt viidesosa vastaajista, kun viime vuonna kolmasosa piti sitä todennäköisenä. Odotuksista on tingitty etenkin teollisuudessa ja ammattikeittiöissä.
Etenkin teollisuus on tinkinyt odotuksista? Mielenkiintoista ja uskoisin, että siellä nähdään jo uusi trendi, jonka muuttamista rahaksi suunnitellaan ja kun teollisuus alkaa markkinoida uutta trendiä ja tuottaa sen trendin mukaista ostettavaa, niin seuraavaksi kääntyy kaupan mielipide suosimaan seuraavaa kyseistä rahantekotrendiä.
Proluomu löysi vielä tällaisen vivahteen:
Teollisuuden ja ammattikeittiöiden edustajien mielestä myös vahva lähiruokatrendi syö luomun suosiota, joskaan kaikki näiden sektoreiden edustajat eivät pidä rinnakkaisia trendejä ongelmana.
Tämä asia on syönyt valveutuneiden kuluttajien keskuudessa luomun suosiota myös muualla Euroopassa, kun kuluttajat ovat havahtuneet siihen, että luomu onkin kaukoruokaa lähes kaikkialla. Lähiruuasta on tullut hitti, koska se mielletään enemmän ekologiseksi kuin kaukaa raahattu luomu.
1 kommentti:
Oletko sattumalta tutustunut tähän sivustoon:
http://www.viidakkomies.com/wp-content/uploads/2010/08/nutrix1.pdf
Uskomatonta mutu-tuubaa!
Lähetä kommentti