2. kesäkuuta 2015

Kuinka mediaa huijataan

Eilen ilmaantui verkkokalvoille mielenkiintoinen uutinen siitä, että miten esim. mediaa huijataan nappaamaan olematon mato koukkuineen päivineen ja tuottamaan trendinälkäisille ihmisille heidän toivomaansa uutta trendiä tyhjien tynnyrien kolinalla.

Suklaa laihduttaa – näin tiedetoimittaja huijasi kansainvälistä mediaa

 

Amerikkalainen tiedetoimittaja John Bohannon onnistui tekemään uskomattoman tiedehuijauksen. Hän uskotteli kansainväliselle lehdistölle, että tutkimukset osoittavat suklaasta ja viinistä koostuvan ruokavalion auttavan laihduttamisessa.

Aluksi hän keksi itselleen tutkijalle sopivan nimen: Johannes Bohannon. Sitten hän perusti The Institute of Diet and Health -verkkosivuston, joilla Bohannon esiintyi arvostettuna tutkijana ja kertoi uudesta suklaaseen ja punaviiniin perustuvasta laihdutusmenetelmästä. Sivuilla raportoitiin tuoreista tutkimuksista ja vakuutettiin suklaa-viinidieetin havaitun toimivan loistavasti.

Tutkimustuloksista kirjoittivat monet maailman lehdet, myös Helsingin Sanomat. Muun muassa tunnettu terveyslehti Modern Healthcare kehotti lukijoita syömään suklaata.

Nyt Bohannon on paljastanut pyrkineensä vain todistamaan, miten helppoa on nykyaikana saada media lankaan kautta maailman. Kun laatulehdet alkavat jakaa tietoa, siitä tulee uskottavaa eikä kenenkään mieleen tule epäillä sitä.



Tuntuu hyvin kummalliselta, että yksikään toimittaja ei ole tonkinut asiaa pintaa syvemmältä. Toisaalta tämä on suoraa seurausta kaikkialle levinneestä tulospaineesta, eli yhä vähäisempi määrä työntekijöitä joutuu tuottamaan yhä enemmän työnantajalleen ja käsittääkseni niin lehdistössä kuin televisiossa ja radiossakin toimintoja on yhdistetty niin, että johonkin määrättyyn asiaan keskittyneitä toimittajia on yhä vähemmän, esimerkiksi tiedetoimittajia.

Toimittaja pongailee uutisvirrasta sellaisia uutisia, joiden uskoo ylittävän esimiehensä julkaisukynnyksen ja tällä mekanismilla sitten jossain seulan läpäissyt uutinen leviää kuluvalkean tavoin, koska jossain jo julkaistun katsotaan läpäisseen edes jonkinlaisen arvioinnin ja on siis kelpo uutinen ja ilmeisen totuudellinen.

Markkinoilla on paljon tällaisia tieteelliseltä vaikuttavia nettisivustoja, huuhaa-instituutteja, tutkimuskeskuksia ja jopa yliopistoja (university -nimen käyttäminen on paljon hövelimpää maailmalla kuin Suomessa), jotka tiedetään pelkäksi propagandaksi ja kuuluisimpia lienee Health Ranger Mike Adamsin Natural News, jonka uutisia ei kukaan selväpäinen ihminen kykene ottamaan vakavasti, mutta valitettavasti moni ottaa.

Mike Adams on luonut huuhaa-imperiumin, jossa hän jakelee itselleen palkintoja milloin mistäkin, joilla hän vakuuttaa seurakuntansa viestinsä totuudellisuudesta. Hänellä on jonkinlainen laboratorio, joka tuottaa materiaalia, muiden vastaavien tahojen kanssa, hänen tieteellisen näköiselle tiedesivustolle, josta löydät asiaan kuin asiaan tieteellisen tutkimuksen, eli sieltä löydät vaikkapa tutkimuksen, jonka mukaan C-vitamiiniruiskeella paranee syövästä ja muuta mielenkiintoista ja sitten vain klikkaat itsesi Natural Newsin Storeen, josta ostat niitä ruiskeita.

 Sitten Mike Adamsiin on linkittynyt samoin ajattelevia yksilöitä ja yhteisöjä, esimerkiksi itseoppinut terveysguru Jarkko, joka jakaa Miken Adamsin huuhaa-imperiumin tutkimaa "tietoa" eteenpäin.

Myös Suomen vaikuttavin ruokamedia Safkatutka on ottanut Natural Newsin tuottamaa materiaalia fanfaarien kera vastaan ja sen kyllä huomaa, kun heidän toimittamaansa materiaalia vaivautuu ajatuksella edes hetken lukemaan.

No jotain kertoo se, että omasta mielestään Suomen vaikuttavimman ruokamedian asiantuntijana esiintyy esimerkiksi kampaaja, joka on metsästellyt tietoa itsekseen netistä ja kuunnellut omia tuntemuksiaan. Yksi on lumilautailija ja niin edelleen. Ja sitten jopa Helsingin Sanomat on siteerannut uutisessaan tätä "tietotehdasta".

Eli vaikka toimittaja saattaa tietää Natural Newsin sylttytehtaaksi, eikä hän koskaan julkaisi yhtään sen tuottamaa "tiedeuutista" tai "terveysuutista", toimittaja voi huolimattomuuttaan välittää toisen tai kolmannen tahon kautta niitä samoja Natural Newsin toimittamia aivopieruja eteenpäin ilman suodatuksen häivääkään.

Eli on luotu tällainen itse itseään ruokkiva ympyrä, josta sitten välillä putkahtaa jopa valtamediaan uutisia, joiden lähde on puhdasta potaskaa ja kukkua.

Tämän kaiken sivuseurausta on sitten vaikkapa tämä Ylen juttu, jossa ravitsemustieteiden professori Mikael Fogelholm joutuu ihmeelliseen tilanteeseen, eli hänen tietonsa on asetettu itseoppineen amatöörin mielipiteiden kanssa vastakkain ja jutusta saa käsityksen, että heidän käsityksensä ovat jotenkin saman arvoisia.

Joten mitä tästä kaikesta pitäisi ajatella? Minut tämä vetää aika sanattomaksi tämän päivän menosta.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Valtamediaa vedätetään taas. HS näköjään pitää nykyään Safkatutkaa yhtenä tärkeimmistä ravintotietolähteistään:
http://www.hs.fi/ruoka/a1305961970151?ref=tallennettu-aihe
Markkinointiväittämistä voimme olla montaa mieltä, mutta mitä ihmettä taikauskoon perustuva Safkatutka siinä sopassa tekee? Ei nosta luottamusta HS toimituksen ammattitaitoon.