15. tammikuuta 2015

Luomu-usko vaatii vahvistusta

Patarumpu, S-ryhmän tiedotussivusto, toi jälleen tietoa luomusta, joka ei yllätä ketään, paitsi siltä osin, mikä jätetään kertomatta. Toisaalta olen huomannut, että S-ryhmässä pääkaupunkiseudun ulkopuolella luomun aika taitaa olla taas ohitse, kun luomutuotteet on siirretty hyllyjen hyviltä myyntipaikoilta takaisin joko pyllistelyn tai kurkottelun hyllypaikoille.

Luomututkimus paljastaa: jos ei ole tietoa, ei ole uskoa

 

Tärkein kysymyse lienee se, että onko meillä varaa luomuun niin, että jokainen meistä sitä käyttäisi?

Vastaus löytyy täältä, jonka Patarumpu jätti auliisti kertomatta:

Luomusatotilasto

 

 Oikea vastaus on tietenkin: ei ole.

Ja kuten Patarumpukin paljasti, myös suurin osa tavallisista kuluttajista tietää tämän, eikä lankea luomun mielikuvien harhaanjohtavuuteen.

Kuitenkin useimpien kuluttajien mielestä nämä arvot on mahdollista saavuttaa myös ilman luomua.

Kotimaisia elintarvikkeita ja lähiruokaa pidettiin kautta linjan puhtaina ja terveellisinä vaihtoehtoina.

 Useimpien mielestä kotimainen tuote olisi parempi valinta kuin ulkomainen luomutuote.

Ja kuten me tiedämme vastaavista tutkimuksista muista maista, jokaisen maan asukkaat luottavat vain ja ainoastaan oman maan luomuun ja muiden tuottamaa luomua pidetään arveluttavana, joten vaikkapa siinä, että luomusta tehdään Suomen maatalouden ulkomaankaupan myyntiveturi, on hyvin paljon sarkaa kynnettävänä.

Aiemmissa selvityksissä on tullut ilmi vaikkapa se, että muualla Euroopassa Suomen luomuun ei luoteta Suomen luomusäännösten löperyyden takia.

Eurooppalaiset kuluttajat pitävät Suomen luomusääntöjä liian lepsuina, koska ne ovat EU:n minimitasoa ja muualla noudatetaan tiukempia luomusääntöjä.

Tosin kuluttajien mieli on siitä outo, että lepsujen luomusääntöjen suomalaiset eivät luota paljon tiukempien luomusääntöjen muun Euroopan luomuun, joten tällaista se on, kun pelataan mielikuvien ihmeellisessä maailmassa, eikä tosiasioita juurikaan näy missään.

Tietoja kaivattiin varsinkin siitä, mitä luomu oikeasti merkitsee ja tarkoittaa eri tuotteissa ja mitkä ovat luomun edut eri tuotteissa.

Luomu tarkoittaa oikeasti sitä, että luomuun siirryttäessä villiä luontoa pitää raivata hyvin paljon lisää maatalousmaaksi, jotta satotaso olisi mahdollista säilyttää. Lisäksi se tarkoittaa ruokalaskuun tuntuvaa korotusta, sillä tuottamaton luomutuotanto vaatii hyvin paljon enemmän työtä satojen eteen kuin järkevä viljely ja tämän työn maksaa kuluttaja tietenkin tuotteessa.

Lisäksi luomu voi lisätä vaikkapa ruuan ympärille keskittynyttä rikollisuutta, sillä tällainen erikoisruoka, joka maksaa normaalia huomattavasti enemmän, mutta jota ei voi muuten tuotteesta havaita mitenkään, ei mausta, ei laadusta, ei yhtään mistään, niin se luo otollisen mahdollisuuden ansaita rahaa väärentämällä tavanomaista ruokaa luomuksi, kuten on jo paljon tapahtunutkin.

"Organic" Foods: Certification Does Not Protect Consumers

 

Saksassa oli jokin aika sitten kohu luomumunista, jotka eivät olleet luomua nähneetkään ja Cornucopia toi juuri viime vuoden lopulla jälleen kerran esiin sen, että suurin osa USA:n luomumaidosta ja luomumunista tuotetaan jättimäisillä tehdastiloilla, jotka eivät täytä mitään luomun kriteereitä.

Yksi tärkeimmistä ostamisen esteistä oli hinnan lisäksi tiedon ja sitä kautta luottamuksen puute.

Luottamuksen puute syntynee siitä, että luomu on vain ja ainoastaan brändätty ruuantuotantotapa, jossa on osin täysin järjettömät säännöt, joilla tuottajien käsiä sidotaan tehdä hyviä satoja ja vastaavasti pelataan kuluttajiin istutetuilla irrationaalisilla peloilla, vaikkapa elintarvikkeiden lisäaineiden kautta.


1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Tässä olisi linkki TED talk youtube videoon:

https://www.youtube.com/watch?v=RQkQXyiynYs

Suosittelen kaikkia täällä käviöitä katsomaan videon antaumuksella, niin saa myös kiihkottoman näkökulman näihin täälläkin läpikäytyihin asioihin.

(Tämä video sopii myös mittatikku aikakauden agronomeille)