7. helmikuuta 2016

Luomun osuus kokonaismyynnistä nousi 0.1 prosenttiyksikköä

Tiedotusvälineet ovat hehkuttaneet uutista, jonka mukaan luomun osuus ruuan kokonaismyynnistä on kohonnut huikeat 0.1 prosenttiyksikköä.

Luomun myynti lisääntyi

 

Vuonna 2014 luomua myytiin arvion mukaan noin 225 miljoonalla eurolla ja nyt 240 miljoonalla eurolla.

Onko tuo nyt sitten jokin uutisen arvoinen asia, jota pitäisi hehkutella liput saloissa?

Asia pitää tietenkin suhteuttaa, kuten toisaalla on jo huomattu, eli tuo myynnin kasvu tekee noin 3 euroa kansalaista kohti vuodessa, eli yksi vahingossa ostettu luomutuote per kansalainen vuoden aikana saa aikaan tämän huikean kasvun.

Tästä tein omakohtaisen huomion perjantaina paikallisessa Prismassa, kun pahimpaan ruuhka-aikaan  jonottaessani oli aikaa tarkkailla kuluttajien ostoskäyttäytymistä.

En nähnyt luomumerkkiä vilahtavan missään, kunnes huomasin tuttua vihreää omassa jonossani.

Tavallinen perhe oli tekemässä viikonlopun ostoksia ja heillä oli aika tyypillinen kattaus evästä hihnalla. Oli maitoa, oli banaania, oli jugurttia, oli leipää, oli pari olutta, kalaa, lihaa ja muuta sellaista ja mukaan oli livahtanut yksi luomutuote, eli perhe oli päättänyt tehdä perunamuusia ja se oli päätetty tehdä Oolannin luomuperunamuusipakasteesta.

Maito oli tavanomaista, samoin banaanit, mutta yksi perunamuusipussi oli luomuna eksynyt joukkoon ja siinä taitaa olla luomun "kasvun" salaisuus, eli vahingossa ostettu luomutuote.

Sitten se ei ehkä olisi ollut vahinko, jos perunamuusi olisi päätetty tehdä luomumaitoon, mutta heidän maitonsa oli aivan tavallista sinistä maitoa, jonka päättelin olevan muusia varten, kun sitten oli viisi purkkia rasvatonta, tavallista sekin.

Myös yksi suosituimmista luomutuotteista, eli banaani, loisti luomuna poissaolollaan, eli perheelle kelpasi aivan tavallinen Chiquita. Jugurtit olivat tavanomaista, juusto samoin yms, eli vain yksi ainoa luomuversio oli päätynyt viikonlopun ostoskoriin.

Etenkin S-ryhmä on tehnyt hartiavoimin töitä lisätäkseen luomun vahinko-ostamista, eli aiemmin oli helppo välttää tuota ylikallista ruokaa, kun se oli omassa karsinassaan hienosti esillä, mutta nyt se on salakavalasti piilotetu sinne tänne järkevän hintaisen ruuan sekaan ja hyllyjen hintalapuistakin luomumerkki on häivytetty niin pieneksi, että monta kertaa on itselläkin ollut luomutuote ostoskorissa ja aina en ole viitsinyt lähteä sitä tavalliseksi vaihtamaan, jos kävelyä olisi tullut taas puoli kilometriä lisää. Joten olen itsekin tukenut tuota luomun huikeaa kasvua muutamilla ostoskerroilla ja varmaan olen viime vuonna ostanut luomua yli kolmella eurolla.

Lisäksi luomun satunnaisostamista on varmaankin lisännyt sellainen asia, että moni tuote on paketoitu luomuna tismalleen saman kokoiseen pakkaukseen kuin tavanomainenkin ja kun luomutuote ja tavanomainen ovat vierekkäin, niin vielä hintakin on ollut yllättäen täysin sama, kuten on joissakin kahveissa, puurohiutaleissa yms.

Siinä on monen ostoskoriin ehkä livahtanut luomukahvi, kun hintakin on sama, eli hieman vähemmän varakaskin saa rikkaiden "luksuslaatua" samaan hintaan kuin tavanomaista, mutta jälleen kerran luomutuote on ovelasti naamioitu, eli pakkaus saattaa olla ulkomitoiltaan täysin tavanomaista vastaava, mutta painoa sillä onkin 50-100 grammaa vähemmän.

Eli hinta on saatu samaksi vähentämällä tuotetta jopa neljänneksellä. Moni menee retkuun kolmella eurolla vuodessa. Ei välttämättä montaa kertaa kun huomaa syyn sille, että miksipä sitä kahvia ei keitettykään luomukahvipaketista niin kauan kuin vastaavasta tavanomaisesta.

Lisäksi viime vuonna järjestettiin mittava luomun mainoskampanja televisiossakin ja tämä oli tulos. Jokainen suomalainen saatiin ostamaan luomua viime vuonna kolmella eurolla enemmän kuin edellisenä.
 

 
 

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mitenkähän tuohon myynnin nousuun on vaikuttanut ruoan "halpuutus"-kampanja? Hintoja alennettiin käsittääkseni pääsääntöisesti normituotteista eikä niinkään luomutuotteista. Euromääräiseen myyntiin tuolla on ollut aika iso vaikutus.

Anonyymi kirjoitti...

Tuottava / Yleinen keskustelu / Nyt saatavilla LUOMUILMAAKIN : 22.04.04 - klo:12:12

Luomua myydään arveluttavilla keinoilla:



Tähänastisten huiputusten huippu oli kotikunnan kirkonkylän kaupassa: Kaksi melko samannäköistä, täsmälleen samanhintaista ja aivan samankokoista pahvista hiutalepakettia vieretysten. Toinen vähän nätimpi, ja siinä ihan pienellä ilmoitus, että se oli luomua. Ja vielä pienemmällä paino: 750 g. Siinä tavanomaisessa luki 1000 g. Eli sinä nätimmässä paketissa saa ostaja vastaavasti luomuilmaa runsaasti.



Oletteko muut huomanneet vastaavia tapauksia?



Mutta asiat ovat monimutkaisia:
• Luomurikkakasvit ovat ilahduttavaa monimuotoisuutta. Paitsi ne, jotka saatiin liekityksellä hengiltä (perhosten ja leppäkerttujen kera)
• Luomulaho on hyväksi metsänhengille. Tehometsätalous tuottaa vääränlaista höttölahoa.
• Luomuhiilidioksidi luomulahopuusta taivaalla on tärkeä yhteyttämisen raaka-aine. Muu hiilidioksidi on monikansallisten yhtiöiden aikaansaamaa saastetta. "